Ga direct naar:
De Seat Toledo was de eerste Seat die volledig gemaakt werd onder de vlag van de Volkswagen AG-groep. Ondanks dat er vier generaties op de markt gebracht zijn, was geen van de modellen het succes waarop gehoopt werd. Heeft u een Seat Toledo met ruitschade en moet de voorruit vervangen worden van uw Seat Toledo? U kunt zelf aan de slag gaan of het werk uitbesteden. Wat u ook kiest: een after market voorruit voor een Seat Toledo is een aantrekkelijke keus. Over het hoe en waarom leggen we graag uit nadat we zijn ingegaan over de geschiedenis van dit model. Hoe komt het eigenlijk dat de Seat Toledo nooit echt van de grond kwam?
Seat probeerde vast te houden aan het imago dat het een fabrikant was voor alle mensen, met name de jongere generatie, maar slaagde er niet in om modellen te maken die hierop aansloten. Het was uiteindelijk Volkswagen die de redding moest brengen. Het werd een lange weg van vernieuwing, renovatie en investeringen die in de miljarden euro’s liepen. De Seat Toledo werd het eerste model dat gemaakt werd onder de sterke schouders van Volkswagen. Het mocht echter niet baten, want het imago van Seat bleef stoffig. Toch was de Seat Toledo het begin van de ommekeer aangezien hieruit de Seat Leon doorontwikkeld zou worden.
Toch bleven de problemen bij Seat langer voortbestaan dan gedacht. De modellen leunden af en toe simpelweg te zwaar op de tegenhangers van Volkswagen. De Seat Inca was bijvoorbeeld een kopie van de Volkswagen Caddy en de Seat Alhambra is niet veel meer dan de uitgeklede Volkswagen Sharan, net als dat de Seat Arosa en de Volkswagen Lupo meer overeenkomsten dan verschillen hebben. Seat wíl het sportieve karakter van de auto’s terugbrengen in het aanbod, maar heeft te maken met een directie die Seat bepaalde modellen oplegt die gemaakt en verkocht moeten worden. Het maken van de modellen is het probleem niet, het verkopen is waar de problemen ontstaan voor de Spaanse autofabrikant en dat werd keer op keer duidelijk tot de recentere modellen die door Seat ontwikkeld en geproduceerd werden voor de Europese markt.
Dé Seat Toledo bestaat niet. Er zijn vier generaties en een facelift en alle modellen hebben uiteenlopende eigenschappen waardoor zij van elkaar verschillen. De overeenkomst tussen alle modellen is dat zij niet gemaakt zijn in Spanje. De Seat Toledo-modellen komen uit de fabrieken van Skoda in Tsjechië. Een andere overeenkomst is dat deze modellen nooit echte verkoopsuccessen wisten te worden, in tegenstelling tot modellen uit de lijn van de Seat Leon en Seat Ibiza.
In 1995 kreeg het model een facelift. Er werd vooral gekozen voor een sterkere motor. Ook werd het aanbod zo breed mogelijk gemaakt voor iedereen die interesse had in de Seat Toledo. De zeven uitvoeringen waren de:
De tweede generatie van de Seat Toledo werd in 1999 op de markt gebracht en was een directe concurrent voor andere modellen van Volkswagen, waaronder de Skoda Octavia en de Volkswagen Bora. Het dashboard van deze Seat Toledo was afgeleid van het dashboard van de Audi A3. De tweede generatie van de Toledo zou de uiteindelijke voorloper worden van de Seat Leon, een model dat aanzienlijk beter wist te scoren op de Europese markt.
De derde generatie van de Seat Toledo is een van de meest besproken varianten van de Toledo, maar niet in positieve zin. Seat leek met de derde generatie te neigen naar een MPV-model, maar het ontwerp sprak weinig Europeanen aan. De 500 liter bagageruimte was een sterk verkooppunt, maar het design leek te sterk op de Seat Altea en het succes bleef uit. De derde generatie van de Seat Toledo werd niet gevolgd door een facelift, maar door ander type, de Seat Exeo.
De geringe verkoopaantallen van de Seat Toledo maken het lastig om originele onderdelen te vinden wanneer iets kapot gaat aan uw auto. Kijkt u echter naar de after market, dan is direct duidelijk dat veel producten inspelen op onderdelen voor de verschillende modellen uit het portfolio van de VW-groep. Dit geldt ook voor de mensen die autoglasschade hebben. De zijruiten en de achterruit van een Seat Toledo zijn gemaakt van gehard glas. Wanneer dit ingeslagen wordt of er een hard voorwerp tegenaan komt, versplintert het glas in duizenden stukjes. Een after market zijruit of achterruit voor uw Seat Toledo kunt u direct bij ons bestellen.
Wanneer het de voorruit is die beschadigd is, kunt u vaak nog de autoruit repareren. In dat geval mag het niet meer zijn dan een sterretje van ongeveer twee centimeter. Is het een grotere barst of is er veel meer schade aan de voorruit, dan moet uw voorruit vervangen worden. Uw Seat Toledo voorruit vervangen kan veel goedkoper dan de meeste mensen denken. Een voorruit voor een Seat Toledo van de merkdealer met merklogo kost namelijk veel meer dan een after market voorruit die in exact dezelfde fabriek gemaakt is en die precies dezelfde eigenschappen heeft. Op het merklogo na, en dat is waar u bespaart op de kosten.
Een voorruit voor de Seat Toledo van 1995 tot 1999 is er al voor € 199, voor bouwjaar 1999 tot 2005 is er al een voorruit voor € 299, een voorruit met regensensor voor de Seat Toledo van 2004 tot 2009 kost € 349 en een voorruit voor modeljaar 2012 tot 2018 is er vanaf € 279.
Type ruit: | Bouwjaar: | Prijs: |
van 1995 tot 1999 | € 199,00 | |
van 1999 tot 2005 | € 299,00 | |
van 2004 tot 2009 | € 349,00 | |
van 2012 tot 2018 | € 279,00 |
Heeft u genoeg ruimte, tijd en eventueel iemand die u kan helpen bij de voorruit vervangen van uw Seat Toledo, dan kunt u bij ons alleen de voorruit bestellen (inclusief eventuele clipjes) zonder montage. Heeft u niet genoeg tijd of ruimte of weet u niet precies hoe u de voorruit van uw Seat Toledo moet vervangen? Dan kunt u bij ons de nieuwe voorruit voor uw Seat Toledo bestellen inclusief montage. Dit alles kunt u aangeven tijdens het gemakkelijke bestelproces. Binnen een paar minuten heeft u een nieuwe Seat Toledo voorruit besteld en binnen één tot drie werkdagen is die ook nog eens bij u geleverd! Zo wordt de voorruit vervangen van uw Seat Toledo wel heel makkelijk gemaakt. Heeft u vragen, dan kunt u uiteraard altijd contact met ons opnemen.