Ga direct naar:
De Smart ForFour is een kleine revolutie geweest bij de autofabrikant. Het is namelijk een auto met meer dan twee zitplaatsen. Desalniettemin zou de eerste generatie floppen: al na twee jaar werd de productie stopgezet. Toch werden van dit type meer dan 2000 exemplaren verkocht in Nederland. Rijdt u een Smart ForFour en heeft u autoruitschade in de voorruit? Dan is het mogelijk dat de voorruit vervangen moet worden.
Voordat we ingaan op de eisen aan de voorruit en het autoglas met de beste prijs-kwaliteitverhouding, kijken we eerst naar dit opvallende model dat na een onsuccesvolle eerste generatie tóch een opvolger kreeg, al duurde dat even.
Het klinkt als een exclusief Frans gebakje, maar ‘ForFour’ staat voor niets anders dan ‘voor 4’. Het is het model van Smart waarbij vier mensen plaats kunnen nemen in de auto. Daarbij moet wel gezegd worden dat de mensen op de achterbank geen lange benen moeten hebben, want zoveel ruimte biedt de compacte hatchback stadsauto van Smart ook weer niet.
In 2014 verraste Smart vriend en vijand door de tweede generatie van de Smart ForFour op de markt te brengen. Een bijzonder model, want hierbij werd samengewerkt met Renault. Ruim 80% van de onderdelen van de Renault Twingo en de Smart ForFour zijn identiek, maar slechts 30% hiervan is zichtbaar, waardoor het een compleet andere auto lijkt. Ook is de ForFour 40 kilo zwaarder, door het gebruik van betere materialen en meer geluidsisolering dan de Twingo-uitvoering. De tweede generatie wordt niet in Nederland gemaakt, maar in Slovenië.
De vraag is echter hoeveel tijd er besteed is aan het ontwikkelen van dit model. Er zit immers acht jaar tussen de eerste en tweede generatie, maar de ForFour-modellen die na 2014 gemaakt zijn, voldoen geenszins aan de eisen die een standaardstadsauto heeft. De motor achterin de auto zorgt namelijk voor meer nadelen dan voordelen.
De motor ligt boven de achteras, waardoor de ruimte achterin de auto bijzonder beperkt is. En even het oliepeil controleren in deze modellen, kunt u op voorhand vergeten. De hele kofferbak moet leeggehaald worden, een beschermende plaat moet gedemonteerd worden en dán kunt u het oliepeil controleren. De ruimte onder de motorkap (die technisch gezien geen motorkap genoemd mag worden), wordt opgevuld door de accu, het reservoir voor de ruitensproeiervloeistof en wat randapparatuur. Overigens is het geen aanrader om de ‘motorkap’ te openen, want het opnieuw sluiten van dit onderdeel levert vaak problemen op bij de Smartrijders.
Is het dan uitsluitend kommer en kwel? Geenszins, want er zijn ook grote voordelen aan dit type. Zo is de kortere wielbasis de basis voor betere wegligging en heeft u met DirectSteer (optioneel) een draaicirkel van iets meer dan 8,5 meter. Dát is weer een groot voordeel voor een stadauto. En dat alle deuren 85 graden geopend kunnen worden, maakt het instappen en uitstappen wel heel erg makkelijk.
Er werden nog geen 8.000 exemplaren verkocht van beide generaties samen, maar gezien de geringe leeftijd van de modellen, is het logisch dat nog veel van deze auto’s op de weg zijn. Op het moment dat de Smart ruitschade oploopt, is het de vraag of hiermee doorgereden mag worden. Om dit te bepalen, wordt gekeken naar de locatie en de omvang van de ruitschade.
Bij een ster met een diameter van meer dan 20 millimeter of een vertakte scheur in het zichtveld van de bestuurder moet de voorruit vervangen worden. Doorrijden met deze ruitschade is gevaarlijk en wettelijk niet toegestaan. Bij een barst in de voorruit buiten het zichtveld van de bestuurder mag wel doorgereden worden, maar houdt u er rekening mee dat ruit verder kan scheuren bij grote temperatuurverschillen.
Goedkope autoruiten voor de Smart ForFour vindt u niet bij uw merkdealer. Het autoglas dat door de Smartdealer verkocht wordt, is glas met een merklogo. Dit logo voegt niets aan uw voorruit toe, maar betekent wel dat deze autoruiten alleen door merkdealers verkocht mogen worden. After market autoruiten hebben geen merklogo en voldoen aan exact dezelfde eisen als de merkruiten van Smart.
Een merklogo zorgt voor zoveel exclusiviteit dat een gemiddelde tweedehands autoruit vaak duurder is dan een autoruit op de after market. Een voorruit voor de Smart ForFour kost hier nog geen € 300.
Geschikt voor: | Bouwjaar: | Prijs: |
vanaf 2014 | € 299,00 | |
vanaf 2014 | € 299,00 | |
van 2004 tot 2006 | € 299,00 | |
Groen getinte voorruit voor de Smart ForFour met regensensor | van 2004 tot 2006 | € 299,00 |
van 2004 tot 2006 | € 299,00 | |
Blauw getinte voorruit voor de Smart ForFour met regensensor | van 2004 tot 2006 | € 299,00 |
van 2004 tot 2006 | € 40,00 |
Heeft u ruitschade en moet de voorruit van uw Smart ForFour vervangen worden? Wanneer u kiest voor after market autoglas, kunnen onze FOCWA-gecertificeerde montagepartners de voorruit binnen drie werkdagen vervangen op locatie in Nederland en in België. U heeft dan een nieuwe Smart ForFour-voorruit met de beste prijs-kwaliteitverhouding en hoeft nergens naar om te kijken, aangezien onze partners de volledige montage regelen. Zo kunt u binnen de kortste keren weer veilig de weg op met uw Smart ForFour.
Kunt u niet vinden wat u zoekt of heeft u vragen over een bepaald product op onze website? Neem dan vooral contact met ons op zodat we u persoonlijk kunnen assisteren.