Ga direct naar:
De Smart ForTwo is ontsproten uit een wel héél bijzondere samenwerking. Mercedes is samen gaan werken met Swatch, de horlogemaker, om een bijzonder kleine auto op de markt te brengen. Tegenwoordig weet iedereen wat een Smart is en er zijn dan ook bijzonder veel exemplaren op de weg. Heeft u een van deze auto’s en zit er ruitschade in het zichtveld van de bestuurder? Dan kan het zo zijn dat de voorruit vervangen moet worden.
Voordat we hier verder naar kijken, duiken we eerst in de bijzondere samenwerking die twee generaties van de ForTwo op de moderne automarkt gezet heeft.
Uiteraard waren er veel kritische geluiden toen de eerste exemplaren van de zeer kleine auto gepresenteerd werden. Een auto voor twee personen, binnen een samenwerking met een horlogefabrikant en waarbij het plaatwerk volledig uitwisselbaar is, zodat u de kleur van uw Smart binnen een uur kunt veranderen… Was de automarkt wel toe aan de Smart in 1998?
De Smart CityCoupé werd in 1998 op de markt gebracht. In 2004 werd de naam veranderd naar Smart ForTwo, mede omdat er een tegenhanger op de markt gezet werd (de Smart ForFour, die overigens flopte). Een tweede generatie is dit dus niet. Die kwam namelijk in 2007.
Het is echter lastig om dit een tweede generatie te noemen. Het gaat namelijk niet om kleine aanpassingen. Maar liefst 90% van alle techniek is compleet vervangen om de auto te laten voldoen aan de huidige eisen, mét een maximumsnelheid die 10 kilometer per uur hoger ligt dan die van de eerste generatie.
De eerste en tweede generatie van de Smart ForTwo komen samen in de EQ-versie van het type. Dit is een volledig elektrische auto. In Noorwegen, Amerika en Canada werd de verkoop van de ForTwo met benzinemotor voortijdig gestaakt, omdat Smart alleen de EV nog wil verkopen op deze markten. Smart gaf daarbij direct al aan dat dit idee ook in 2020 op alle markten doorgevoerd zou worden.
En heel gek is dat niet. De Smart is dé stadsauto waar u wellicht als eerste aan denkt wanneer het om zeer kleine auto’s gaat. Maar wel kleine auto’s met een relatief lage prijs én met veel comfort. Er wordt namelijk aandacht besteed aan de kleinste details. Alleen dat bereik van 130 kilometer in ideale weersomstandigheden is lastig te verdedigen wanneer u de auto een keer wilt gebruiken om buiten de stad mee te rijden.
De Smart CityCoupé is de enige Smart die meer dan 10.000 exemplaren wist te verkopen in Nederland. De ForTwo en de ForFour zitten onder de 9000 exemplaren en de Smart Roadster komt nog niet eens over de 1000 modellen heen. Betekent dit dat de Smart ForTwo een flop is? Geenszins, want de samenwerking tussen Mercedes en Swatch heeft geresulteerd in heel strakke stadsauto’s, waarna meer autofabrikanten zijn gaan kijken naar de mogelijkheden om kleinere auto’s te maken.
Autoruitschade is vervelend, maar lang niet altijd moet de voorruit van de Smart ForTwo direct vervangen worden bij ruitschade. De voorruit moet vervangen worden wanneer deze niet meer aan de wettelijke eisen voldoet. Concreet betekent dit dat bij een ster met een diameter van meer dan 20 millimeter of een vertakte scheur in de voorruit in het zicht van de bestuurder een nieuwe voorruit geplaatst moet worden. Dit heeft te maken met de veiligheid: het licht van de koplampen van tegenliggers en zonlicht worden op onvoorspelbare wijze weerkaatst door sterren en barsten in de voorruit en kunnen de bestuurder verblinden.
Zelf de autoruit vervangen bij een Smart ForTwo-voorruit is geen aanrader. Bij onjuiste montage kan de voorruit losschieten bij een ongeluk, waardoor de airbag bij de passagier zijn werking verliest omdat deze de weerstand van de voorruit juist nodig heeft. Ook kan een voorruit gaan lekken wanneer de kit op onjuiste wijze aangebracht wordt.
Een goedkope autoruit kopen is erg makkelijk wanneer bekend is waarop gelet moet worden. Zo zijn de voorruiten bij de merkdealer voorzien van een merklogo dat alleen maar zorgt voor extra kosten, zonder dat dit logo iets voor uw ruit doet. Aangezien veel van de tweedehands voorruiten ook van dit merklogo voorzien zijn, wordt hun prijs gebaseerd op de dealerprijzen.
Er is een betere optie. Kiest u voor after market voorruiten voor uw Smart ForTwo, dan kiest u voor autoruiten zonder merklogo. Deze worden in dezelfde fabrieken gemaakt als de Smartvoorruiten zelf en voldoen aan identieke eisen. Maar omdat het merklogo ontbreekt, vallen de prijzen veel lager uit. Een nieuwe Smart ForTwo-voorruit vindt u op de after market al voor € 199. Inclusief nieuw voorruitrubber en montage op locatie door onze FOCWA-gecertificeerde montagepartners komt de prijs op slechts € 349. Daar kan uw Smartdealer het niet voor doen.
Daarnaast kunt de autoruiten online kopen. Met onze handige zoekfunctie bent u binnen de kortste keren bij het juiste model. In het menu kiest u of u de voorruit met of zonder bezorging/montage wilt bestellen en u kunt direct uw order plaatsen.
Heeft u ruitschade bij uw Smart ForTwo en mag u hier eigenlijk niet mee doorrijden? Dan is het tijd om de voorruit te vervangen van uw ForTwo. Op de after market vindt u de voorruiten met de beste prijs-kwaliteitverhouding. Niet alleen zijn deze autoruiten gemakkelijk online te bestellen, zij worden ook nog eens op locatie in Nederland of België geplaatst door ervaren FOCWA-gecertificeerde monteurs. Zo weet u zeker dat u met gerust hart weer gebruik kunt maken van uw Smart ForTwo.
Kunt u niet vinden wat u zoekt of heeft u vragen voordat u een bestelling kunt plaatsen? Neemt u dan vooral contact met ons op, zodat we u kunnen helpen te vinden wat u zoekt.