Voorruit vervangen Toyota Land Cruiser

Loading...
Nu ook met werkplaatsen in België
Betaal vooraf of bij de monteur
Verzekerd van vakmanschap met 4 jaar garantie

Ga direct naar:

 

Goedkoop de voorruit vervangen van uw Toyota Land Cruiser

De Toyota Land Cruiser is het model met de meeste productiejaren in het portfolio van Toyota en daar komt voorlopig geen verandering in, want het model is nog altijd in productie. Geen verrassing overigens, want er zijn meer dan 10 miljoen exemplaren wereldwijd verkocht en ook in Nederland zijn duizenden mensen met een Land Cruiser bij de Toyota-dealer weggereden. Heeft u één van deze exemplaren in uw bezit en moet de voorruit vervangen worden van uw Toyota Land Cruiser? Dan vindt u bij ons nieuwe voorruiten met de beste prijs-kwaliteitverhouding en optimaal bestelgemak.

Voordat we kijken naar de voorruiten en de vraag wanneer de voorruit van een Toyota Land Cruiser vervangen moet worden, maken we eerst ruimte voor dit bijzondere model uit Japan.

De Land Cruiser is onlosmakelijk verbonden met de geschiedenis

Wanneer het gaat om een model als de Land Cruiser van Toyota, dan komen daar eigenlijk direct geschiedenisboeken bij kijken. Dit model kwam namelijk niet ‘zomaar’ van de tekentafel aan de hand van de vraag vanuit de consumenten. Integendeel, want de Land Cruiser is ontworpen en gemaakt voor het leger. Niet van één, maar van twee landen!

Het Japanse leger kwam in 1936 met de Kurogane Type 95, maar al in 1941 vroeg het leger Toyota om een nieuw model te maken, een lichtgewichte truck die ingezet kon worden. Dit kwam in een stroomversnelling toen het leger tijdens de oorlog op de Filipijnen een Bantam GP meenam naar Japan dat als basis moest dienen voor de nieuwe truck. Dit zou overigens ook leiden tot problemen met Willys Company (maker van de Bantam GP en Jeep), waarna Toyota de naam zou veranderen naar Land Cruiser om merkrechtschending te voorkomen.

De Land Cruiser werd echter niet uitsluitend ontwikkeld voor het Japanse leger. Ook de Verenigde Staten stonden te springen om een lichtgewicht model dat ingezet kon worden in de guerrillaoorlog in Korea (met een gezamenlijke vijand, aangezien het communistisch China een dreigende factor was voor Japan). Het model dat hiervoor ontwikkeld werd, was de Toyota Jeep BJ, dat sterk leek op de Britse Land Rover Serie 1.

In 1954 besloot de technisch directeur van Toyota om de modellen te hernoemen naar Land Cruiser, mede om problemen met Willys Company én Land Rover te voorkomen.

Drie verschillende types (met tal van varianten en uitvoeringen)

Wie enigszins bekend is met de auto-industrie, die weet dat er altijd verschillende generaties, modellen, uitvoeringen en uitrustingen gemaakt worden van een type. Wie bekend is met Toyota, die weet dat de Japanse automaker hier altijd enorme lijsten met namen en modellen voor specifieke markten maakt. Bij de Land Cruiser is het begrijpelijk, zeker omdat er op een vroeg moment al besloten werd om drie types te maken van de Toyota Land Cruiser.

De ‘heavy-duty’ serie is de serie die vooral ontwikkeld is om duurzaam en functioneel te zijn, met goede eigenschappen bij rijden op ruig terrein. Comfort en technologische hoogstandjes komt u in deze modellen niet tegen. Vooral de 20, 40, 70, BJ en FJ modellen vallen onder dit type en zijn voornamelijk ingezet door het leger.

Zo’n 15 jaar na de introductie van de militaire voertuigen, kwam Toyota met de station-uitvoering van het model, dat duidelijk in moest spelen op de consumenten en niet zozeer op het leger. In deze modellen vindt u wel comfort, een daadwerkelijke inrichting van het interieur en aandacht voor het gebruiksgemak van een gemiddelde automobilist. Deze series (waaronder de 55, 60, 80, 100, 200 en 300) zouden ongekend populair worden in Amerika, vooral voor grotere gezinnen die deze ruime Land Cruisers zeer konden waarderen.

In de jaren ’70 kwam er aandacht voor de Europese markt en werd een ‘light-duty’ serie ontwikkeld, die kleiner was dan de modellen voor de Amerikaanse markt en waarbij ook de prijs lager uit zou vallen omdat er minder technologische hoogstandjes in de modellen verwerkt zouden worden. Vooral de 70 Wagon, 90, 120, 150 en 250 worden tot dit type gerekend.

De Toyota Land Cruiser: het langstlopende model van Toyota

De eerste modellen waren de Toyota Land Cruiser BJ en FJ (ook wel Toyota Jeep BJ genoemd) en deze zijn in productie geweest van 1951 tot 1954, op bestelling vanuit het leger voor de oorlog in Korea. In 1954 werd de naam veranderd naar Land Cruiser, al bleven de BJ- en FJ-labels wel gewoon behouden.

Deze modellen werden opgevolgd door de J20-serie in 1955, die in 1960 opgevolgd werd door de J40 (al bleven een heel aantal J20-modellen wel in productie). In 1965 zou de Toyota Land Cruiser een flinke mijlpaal bereiken: 50.000 exemplaren waren uit de fabrieken gerold en de Land Cruiser was officieel het bestverkochte model van Toyota in de Verenigde Staten. Drie jaar later zou het 100.000ste model al uit de fabriek komen, met het 300.000ste model in 1973, slechts vijf jaar later dus. In 1984 kwam de J70, het laatste model in de high-duty-serie op het moment van schrijven. Deze werd direct al geleverd met softtop en hardtop, een 4.0 liter motor (of de 2.4 liter voor de lichtere modellen). Deze modellen zouden constant doorontwikkeld worden, bijvoorbeeld door de toevoeging van de 1FZ-FE-motor, de 6 cilinder 4,5 liter benzinemotor met 24 kleppen.

De station-modellen van de Toyota Land Cruiser

De eerste station-uitvoering van de Land Cruiser was de 55 (FJ55 voor de volledige naam) en deze was in productie van 1967 tot en met 1980. Toyota noemt de FJ55 de eerste échte station-uitvoering van de serie. In 1980 werd het model vervangen door de 60-serie die 10 jaar in productie zou blijven. Een jaar later zou de één miljoenste Land Cruiser gemaakt worden, waar de station-uitvoeringen veel aan bijgedragen hebben.

De 70-serie deed zijn intrede in 1984 en er werden in de tien jaar productie tal van motoren aan het aanbod toegevoegd. In 1990 stopte de productie, behalve in Venezuela, want daar werd het laatste model pas in 1992 gemaakt.

In 1990 kwam de J80 op de markt, een model met standaard vierwielaandrijving voor de Amerikaanse en Europese markt. Tegelijkertijd werden de dieselmotoren vernieuwd, en in 1991 kwam de 3F-E-motor in de Australische modellen, een injectievariant op de oude 3F.

Ook bij deze serie zien we een opvallende gebeurtenis in Venezuela. Daar rolde de laatste J80 in 2007 uit de fabriek, terwijl op alle andere plekken de productie al 10 (!) jaar eerder stopte. In 1998 kwam namelijk de J100 op de markt, die de bijnaam Grand Cruiser kreeg. In de 100-serie zit overigens ook de 105 (die nooit een eigen label kreeg). De 105 had echter veel gemeen met de J80, de voorganger. Zo werd heel de aandrijflijn meegenomen. De J100 zelf had veel minder overeenkomsten met de J80. Dit model (de J100) zou de basis vormen voor de Lexus LX 470. De J100 zou in productie blijven tot 2007 waarna deze opgevolgd zou worden door de J200. De nieuwste generatie, de J300, kwam in 2021 op de markt en is gebouwd op het GA-F-platform, om zo een veel lichtere auto te kunnen maken. De V8-motoren van de J200 werden niet meegenomen, de nieuwe modellen kregen een V35A-FTS turbo V6 (benzine) of de 3.3 liter F33A-FTV V6 turbodiesel.

Deze nieuwe J300 is overigens niet overal ter wereld te koop. In Canada en de Verenigde Staten staat dit model niet bij de dealer, omdat de verkoopcijfers van de J200 zwaar teleurstelden en daarom besloten is om het bij de Lexus LX te houden voor deze markten. 

Zo groot is het succes van de Toyota Land Cruiser

Wereldwijd zijn inmiddels meer dan 10 miljoen exemplaren van dit model verkocht en aangezien de Land Cruiser nog altijd in productie is, zal dit alleen maar meer worden. Vooral de verschillende uitvoeringen met de drie overkoepelende types hebben ervoor gezorgd dat dit model ongelooflijk gescoord heeft, simpelweg omdat er een uitvoering of versie is voor de meeste mensen. Dat deze auto’s ontwikkeld zijn met aandacht voor de gebruiker, liet Toyota overigens al heel vroeg weten:

 
Toyota is bijzonder populair onder het leger en autoliefhebbers, maar ook extreme groeperingen kiezen graag voor dit merk, zeker wanneer er gevochten wordt in ruig terrein. De Toyota Hilux en de Toyota Land Cruiser zijn, volgens Mark Wallace, overal terug te vinden bij islamitische groeperingen zoals ISIS.

Wanneer moet de voorruit van de Toyota Land Cruiser vervangen worden?

Ruitschade is niet alleen bijzonder vervelend, het is vaak ook flink schrikken, zeker wanneer een steentje met hoge snelheid tegen uw voorruit komt en een scheur of ster achterlaat. Voorruitschade kan zeer gevaarlijk zijn omdat het zicht op de weg belemmerd wordt én omdat binnenkomend licht (bijvoorbeeld van de koplampen van uw tegenliggers of een laaghangende zon) op onvoorspelbare wijze weerkaatst wordt waardoor u verblind kunt raken.

Toch hoeft de voorruit van uw Toyota Land Cruiser niet bij elke vorm van ruitschade vervangen te worden. Integendeel, want er zijn slechts twee gevallen waarbij de voorruit aan vervanging toe is. Hierbij gaat het uitsluitend om ruitschade in het zichtveld van de bestuurder. Is het een vertakte scheur of een ster met een diameter van minstens 20 millimeter? Dan moet de Toyota Land Cruiser voorruit vervangen worden, want met deze ruitschade komt de auto niet langer door de apk.

Wat kost een nieuwe voorruit voor de Land Cruiser van Toyota?

U heeft al een nieuwe voorruit voor uw Land Cruiser vanaf € 299 (modeljaar 1985-1990, exclusief voorruitrubber). Deze prijs is inclusief btw en zonder de kosten voor ruitvervanging en/of bezorging. Ons autoglas is aanzienlijk goedkoper dan de autoruiten die bij uw Toyota-dealer liggen en daar is een reden voor. Aan de kwaliteit ligt het niet, want de ruiten worden op exact dezelfde manier gemaakt, dus de kwaliteit is identiek. Toyota-voorruiten hebben een merklogo in het glas zitten. Dat logo doet niets voor de voorruit, maar zorgt wel voor een exclusief karakter dat u als klant betaalt. Aangezien onze autoruiten voor Toyota (en alle andere modellen) geen merklogo hebben en daarom niet onnodig exclusief zijn, kunnen wij onze producten veel goedkoper aanbieden.

Het verschil in prijs is dermate groot dat onze nieuwe Toyota Land Cruiser voorruit vaak nog altijd goedkoper zijn dan tweedehands autoruiten voor dit model.

Kunt u zelf de Toyota Land Cruiser voorruit vervangen?

Voorruitvervanging is een nauwkeurige en tegelijkertijd omvangrijke klus, zeker met de grote voorruiten voor de Land Cruiser van Toyota. We raden u altijd af om zelf aan de slag te gaan wanneer u niet zeker weet of u zelf de voorruit kunt vervangen, want het risico op schade en ongelukken (tijdens én na de ruitvervanging) is simpelweg te groot.

Bent u expert op het gebied van ruitvervanging bij auto’s of kent u iemand die de voorruit van uw Toyota Land Cruiser kan vervangen? Dan kunt u bij ons de nieuwe voorruiten gewoon exclusief montage bestellen. U kunt er zelfs voor kiezen om de bestelling bij ons op te halen (uitsluitend mogelijk op afspraak). Vooral voor garagehouders en klanten die meerdere autoruiten nodig hebben, kan dit een aantrekkelijke optie zijn.

Voorruitvervanging op locatie voor alle automodellen

Bent u niet in staat om de voorruit van uw Toyota Land Cruiser te vervangen? Dan ontzorgen we u graag. Daarom werken wij samen met gecertificeerde montagepartners die overal in Nederland en België voorruiten op locatie vervangen. Dat betekent dat de voorruit gewoon op uw oprit vervangen kan worden, op de parkeerplaats van een plaatselijk winkelcentrum of zelfs bij uw werk. Met deze service willen we het u niet alleen makkelijker maken, maar ook veiliger. In sommige gevallen is de voorruitschade zo erg dat u eigenlijk helemaal niet meer met de auto de weg op wilt. En kiest u voor ons, dan hoeft dat ook niet, want de monteurs komen gewoon naar uw auto toe.

Regelt u vandaag nog een nieuwe Toyota Land Cruiser voorruit?

Moet de voorruit van uw Toyota Land Cruiser vervangen worden en wilt u zeker weten dat u kiest voor de beste kwaliteit tegen de laagste prijs? Dan bent u bij ons aan het juiste adres. Kunt u de juiste voorruit niet vinden voor uw model en bouwjaar of heeft u andere vragen over onze producten of werkwijze? Neemt u dan vooral contact met ons op, zodat we u zo snel mogelijk persoonlijk verder kunnen helpen.