Voorruit vervangen Toyota MR2

Nu ook met werkplaatsen in België
Betaal vooraf of bij de monteur
Verzekerd van vakmanschap met 4 jaar garantie

Ga direct naar:

 

Goedkoop de voorruit vervangen van uw Toyota MR2

De Toyota MR2 is een bijzonder sportief model van Toyota, maar het was eigenlijk niet eens het idee om het model zo’n sportief karakter te geven. Heel succesvol is dit model niet geworden in Nederland, maar wel in andere delen van de wereld. Heeft u één van de ongeveer 150 exemplaren
die in Nederland verkocht zijn en moet de voorruit vervangen worden? Dan vindt u bij ons goedkope, kwalitatieve voorruiten voor uw auto.

Voordat we kijken naar de scherpe prijzen van onze Toyota MR2 voorruiten, nemen we eerst dit speciale model eens onder de loep, om te zien waarom dit model specialer is dan veel mensen weten.

De achtergrond van de Toyota MR2

Het verhaal van de Toyota MR2 begint al in 1976, toen de designers bij Toyota aan tafel gingen zitten voor het volgende project. Het doel was het ontwerpen van een nieuwe auto die comfortabel op de weg lag en tegelijkertijd zuinig was (niet heel verrassend voor die tijd). Het was niet zozeer het idee om een sportauto te ontwerpen, maar toen de SA-X als prototype verscheen, was duidelijk dat het sportieve karakter er al was. Tijdens de verdere ontwikkeling van het concept is de SA-X steeds meer in de richting van een daadwerkelijke sportauto gerold en dat is waar uiteindelijk de Toyota MR2 uit voortgekomen is.

Drie generaties MR2 vanuit Toyota over 23 jaar

De Toyota MR2 zou in productie zijn van 1984 tot en met 2007 en kent drie generaties. Het was de eerste productieauto uit Japan met een motor aan de achterkant. De eerste exemplaren kwamen in 1984 uit de fabriek rollen en kregen de code W10 mee. De kracht van deze modellen zat vooral in de combinatie tussen een laag ledig gewicht (zo’n 1050 kilo voor de internationale markt) in combinatie met een sterke, zuinige motor. De vering en wegligging waren samen met Roger Becker, technicus bij Lotus, ontwikkeld. Daarmee zou de MR2 direct alle doelstellingen van het ontwerpproject af kunnen vinken.

Toch werd daar al redelijk snel van afgeweken en kwam er een sterkere motor (de supercharge 4A-GZE) die 186 Nm produceerde met 145 pk, flink wat voor een klein en licht model. Hiermee kwam duidelijk meer aandacht voor het sportieve karakter en kwam de gewenste zuinigheid in het geding.

Toyota MR2 W10

De Toyota Celica met achterwielaandrijving was op dit moment niet meer zo handig voor de Europese autosport, waar de tracks veel meer bochten hebben dan in de Afrikaanse motorsport (waar de Celica nog altijd domineerde). Daarom nam Toyota de MR2 en bouwde de W10-serie, ofwel de motorsport-variant op het model. Dit prototype had echter weinig gemeen met de productieauto (op de bodem na).

In totaal werden 11 modellen gemaakt, waarbij 8 modellen de testfase niet overleefden. In 2006 kwam de 222D (de officiële naam van het prototype) nog eens als verrassing langs op een motorsportfestival.

Tweede generatie: de W20

In 1989 kwam de tweede generatie van de Toyota MR2 op de markt, met W20 als officieel label. Hierbij werd nog verder ingeleverd op de originele doelen, want dit model was aanzienlijk zwaarder. Er kwam 150 tot 200 kilogram bij om meer ruimte te bieden in de auto, meer ruimte te bieden voor de motor en duurzamere vering voor de auto. Dit model staat ook bekend als de ‘baby Ferrari’, aangezien er ontwerpgelijkenissen zijn, maar de Toyota (uiteraard) véél goedkoper was.

Derde generatie: de W30 in 1999

Tien jaar na de introductie van de tweede generatie kwam Toyota met de derde generatie voor de Toyota MR2. In Europa staat dit type bekend als de Toyota MR2 Roadster (Toyota MR Roadster in België en Frankrijk). Deze cabrio-uitvoering liet alle originele plannen los en werd vooral een sportief, strak model, hoewel de prijs nog wel altijd zo laag mogelijk gehouden werd om de auto scherp in de markt te kunnen zetten.

De derde generatie heeft tal van aanpassingen gekend door de jaren heen, al is het goed om hierbij in de gaten te houden dat de Japanners op dit moment al tal van unieke aanpassingen hadden voor specifieke markten. Zo kwam de vijfversnellingsbak SMT naar Amerika in 2001, kreeg de MR2 nieuwe kleuren in 2002, net als 16 inch velgen met grotere banden en kwam in 2004 een cd-speler met vier slots in elk model.

In 2006 (modeljaar 2007) werd de productie gestopt en kwam een einde aan een lange reis voor het model dat van een zuinige, prettige auto naar een krachtige, internationaal populaire cabrio gegaan was.

Geen Toyota MR2 in Frankrijk!

In Frankrijk is de Toyota MR2 nooit op de markt gekomen en daar is een verdraaid goede reden voor. In het Frans komt de afkorting ‘mr2’ namelijk uit de mond als ‘merde’ wat geen net woord is. Daarom is de naam voor dit model in Frankrijk aangepast naar Toyota MR, dus zonder de 2 erachter.

Het succes van de Toyota MR2

De Toyota MR2 is een groot succes geworden, zeker omdat Toyota met dit model een reis gemaakt heeft door de mogelijkheden van auto’s bouwen. In Nederland is het model nooit een enorm succes geworden, wat vooral te maken heeft met het feit dat u eigenlijk nooit optimaal kunt genieten van een model als de MR2 op de Nederlandse wegen.

We zouden u hier één van de vele reclamefilmpjes voor de MR2 kunnen laten zien. Of iemand die een oude MR2 gekocht heeft en omgetoverd heeft tot een droomauto, want ook daar staat het internet vol mee. We hebben er echter voor gekozen om een Top Gear-filmpje te tonen, waarin de Mazda MX-5, de Toyota MR2 en de Fiat Barchetta naast elkaar worden gezet om te bepalen welk model het beste is volgens Richard Hammond.

Wanneer moet de voorruit van uw Toyota MR2 vervangen worden?

Een ster of scheur in de voorruit kan bijzonder vervelend zijn, zeker wanneer de schade in het zichtveld van de bestuurder zit. Een sterretje of scheur kan er immers voor zorgen dat binnenkomend licht op onvoorspelbare weerkaatst wordt én het is een afleidende factor tijdens het rijden. Toch hoeft in lang niet alle gevallen de voorruit vervangen te worden. Er zijn slechts twee gevallen waarbij de voorruit van uw Toyota MR2 vervangen moet worden. Dat is bij een ster met een diameter van meer dan 2 centimeter en bij een vertakte scheur. Dat gaat alleen op wanneer de ruitschade in het zichtveld zit. In andere gevallen kunt u gewoon door blijven rijden met ruitschade in de voorruit van uw Toyota MR2.

Besluit u door te blijven rijden met een beschadigde voorruit, houdt u dan vooral de schade in de gaten. Wanneer de temperatuurverschillen groot zijn tussen de twee zijdes van de ruit, kan de voorruit van uw Toyota MR2 namelijk verder scheuren.

Wat kost een nieuwe Toyota MR2 voorruit?

U heeft al een nieuwe voorruit voor uw Toyota MR2 voor € 349. Dit is inclusief btw en exclusief optionele kosten, zoals ruitvervanging en/of bezorging van de voorruit. Daarmee zijn onze voorruiten aanzienlijk goedkoper dan de voorruiten die u bij de Toyota-dealer kunt bestellen. De reden hiervoor is een klein merklogo in de originele voorruiten. Dat merklogo zorgt voor een exclusief karakter en dat zorgt voor een aanzienlijk hogere prijs, ondanks dat het logo niets voor de voorruit doet.

Onze after market voorruiten voor de Toyota MR2 hebben geen merklogo en dat is direct ook het enige verschil met de originele voorruiten voor de MR2. Wilt u zeker weten dat u de autoruit met de beste prijs-kwaliteitverhouding kiest, dan kiest u dus voor ons autoglas.

Voorruitvervanging op locatie voor uw Toyota MR2

Kunt u zelf de voorruit vervangen van uw Toyota MR2? Waarschijnlijk niet, want er zijn meer mensen die hier niet toe in staat zijn dan dat er mensen zijn die wel voorruiten van auto’s kunnen vervangen. Dat is exact waarom wij samenwerken met gecertificeerde montagepartners die autoruiten op locatie vervangen in heel Nederland en België. Het maakt niet uit waar uw auto staat, wij zorgen ervoor dat de autoruit professioneel vervangen wordt.

Bent u expert op het gebied van ruitvervanging of kent u iemand die de ruitvervanging van uw Toyota MR2 kan regelen, dan kunt u bij ons ook terecht voor autoglas zonder montage en u kunt er zelfs voor kiezen om uw bestelling bij ons af te halen (alleen op afspraak). Op die manier zijn we al onze klanten, zowel particulier als zakelijk, optimaal tot dienst.

Regelt u vandaag nog een nieuwe Toyota MR2 voorruit?

Is de voorruit van uw Toyota MR2 aan vervanging toe en wilt u zeker weten dat u kiest voor de beste kwaliteit tegen een aantrekkelijke prijs, met uiteraard optimaal bestelgemak? Dan kiest u voor onze Toyota MR2 voorruiten. Op de bestelpagina kunt u eenvoudig aangeven wat u wilt en wanneer de ruit vervangen moet worden. Kunt u niet vinden wat u zoekt of heeft u vragen over onze producten of werkwijze? Neemt u dan vooral contact met ons op zodat één van onze specialisten u persoonlijk verder kan helpen.