Voorruit vervangen Toyota Previa

Nu ook met werkplaatsen in België
Betaal vooraf of bij de monteur
Verzekerd van vakmanschap met 4 jaar garantie

Ga direct naar:

 

Goedkoop de voorruit vervangen van de Toyota Previa

De Toyota Previa is een minibusje van Toyota en was aanvankelijk vooral bedoeld als een model dat de markt en mogelijkheden moest verkennen. De Previa is echter veel meer dan dat geworden en is zelfs een matig succesnummer voor de Japanners geworden. Heeft u één van de minibussen en moet de voorruit vervangen worden van uw Toyota Previa? Dan vindt u bij ons de goedkoopste nieuwe voorruiten tegen een prijs zo laag dat zij zelfs tweedehands autoruiten weten te verslaan. Voordat we u uitleggen hoe dit mogelijk is, kijken we eerst even kort naar de Previa van Toyota.

Waarom de Previa zo belangrijk is voor Toyota

‘Previa’ is afgeleid van het Spaanse woord voor ‘preview’ en dat geeft direct de rol van dit model aan. Toyota wilde de Previa vooral gebruiken om nieuwe technologieën te ontwikkelen en testen voor de minibussen die op een later moment gemaakt zouden worden. De Previa zou echter veel meer worden dan een verheerlijkt prototype, want uiteindelijk zouden er drie generaties op de markt komen en zou het model meerdere decennia in productie blijven, met prima verkoopaantallen over heel de wereld.

Toyota Previa: bijna 30 jaar productie over 3 verschillende generaties

Het model dat in 1990 op de markt kwam, was in 1987 al ontwikkeld en werd op de markt gezet met één schuifdeur voor alle inzittenden op de achterbank(en). Het motorblok zit in dit model onder de voorstoelen onder een 75 graden hoek en dat heeft ervoor gezorgd dat dit model vooral geprezen wordt om het feit dat alle motoronderdelen gemakkelijk te bereiken zijn (op de bougies na, want daarvoor moet zelfs de stoel van de bijrijder eruit).

In Japan zelf werden twee kleinere versies van de Toyota Previa op de markt gezet, de Estima Lucida en de Estima Emina. Dit was noodzakelijk omdat de wegenbelasting in Japan gebaseerd wordt op de omvang van de auto en de Previa in het duurdere segment zou vallen.

In Amerika zou de eerste generatie van de Previa floppen, omdat het Japanse model de concurrentie niet aankon met de Chrysler Town and Country en de Plymouth Voyager. Daarom werd dit model in 1997 al van de Amerikaanse markt gehaald en vervangen door de Toyota Sienna.

De tweede generatie van de Previa in 2000

De tweede generatie van de Toyota Previa werd op het Camry-platform gezet en was smaller en lager dan de eerste generatie, en het kreeg een langere wielbasis (29 centimeter extra). Ditmaal kreeg de Previa schuifdeuren aan beide zijdes van de auto, waarmee de minibus aanzienlijk praktischer werd voor de gebruikers. De tweede generatie zou nooit naar Amerika komen, daar hield Toyota namelijk vast aan de Sienna.

Uit de tweede generatie kwam overigens ook de Estima Hybrid (Japanse markt) voort, de eerste elektrische minibus, aldus Toyota zelf.

De derde generatie in 2006

In 2006 kwam de derde en tevens laatste generatie van de Toyota Previa op de markt. Hier werden tal van ADAS-systemen toegevoegd, hoewel een aantal beperkt zouden blijven tot de Japanse modellen.

In 2016 kreeg deze generatie een facelift, vooral om ervoor te zorgen dat de Previa de concurrentie nog wat weerstand kon bieden. Een nieuw, groot infotainmentdisplay werd toegevoegd en het interieur werd opgefrist. Toyota Safety Sense C, een nieuw veiligheidssysteem, zou alleen in de Estima-modellen geplaatst worden. Bij de facelift werd ook gekozen voor nieuw autoglas voor het model, dan 99% van het uv-licht filtert.

Hoe succesvol is de Toyota Previa geworden?

De Toyota Previa was een leermodel voor de Japanse automaker en vaak zien we dat zulke modellen floppen. Bij de Previa is dat niet zozeer het geval geweest. Toegegeven, het is geen doorslaan verkoopsucces geworden, maar er zijn toch nog zo’n 2000 exemplaren
in Nederland verkocht en ook buiten Nederland is de Previa redelijk succesvol geweest, zeker voor ‘de eerste minivan van Toyota’ dat nieuwe technieken en mogelijkheden moest verkennen.

Wellicht dat die testfase ook gold voor de reclames voor het model, want onderstaande reclame is wellicht één van de meest opmerkelijke, vreemde autoreclames die u ooit heeft gezien (en zorgt er tegelijkertijd voor dat u zich wellicht afvraagt wie exact de doelgroep is voor dit model).

Wanneer moet de voorruit vervangen worden van uw Toyota Previa?

Schade aan de auto kan zorgen voor problemen en is in nagenoeg alle gevallen vervelend, zeker wanneer er prijzige nieuwe auto-onderdelen nodig zijn om de auto te repareren. In het geval van voorruitschade is vervanging echter lang niet altijd noodzakelijk. In de meeste gevallen kunt u gewoon doorrijden met schade aan de voorruit, zeker wanneer het niet recht voor de bestuurder zit.

Er zijn grofweg twee gevallen waarbij de voorruit wel vervangen moet worden. Is de schade in de voorruit een vertakte scheur of een ster met een diameter van minstens 20 millimeter én zit dit in het zichtveld van de bestuurder? Dan moet de voorruit van uw Toyota Previa vervangen worden. De auto wordt met deze autoruitschade namelijk afgekeurd bij de volgende apk, omdat dit gevaarlijke situaties kan veroorzaken.

Wat kost een nieuwe voorruit voor uw Toyota Previa?

U heeft al een nieuwe voorruit voor uw Toyota Previa voor € 349 (exclusief de voorruitlijst van € 30, die u direct mee kunt bestellen bij ons). Deze voorruiten zijn uitsluitend geschikt voor de modeljaren 2000 tot en met 2005. Voor de modellen die tussen 1990 en 2000 gemaakt zijn, valt de prijs iets hoger uit, mede omdat de voorruitlijsten voor deze modeljaren prijziger zijn.

Onze nieuwe voorruit voor uw Toyota is aanzienlijk goedkoper dan het autoglas dat uw Toyota-dealer klaar heeft liggen. De kwaliteit is identiek (het autoglas wordt vaak zelfs in dezelfde fabriek gemaakt), maar omdat de originele voorruiten een merklogo hebben, hebben zij een exclusiever karakter. Dat betekent vooral een aanzienlijk hogere prijs, zonder dat dit logo iets doet voor de ruit of de auto. Wilt u zeker weten dat u kiest voor voorruiten met de beste prijs-kwaliteitverhouding, dan kiest u dus voor ons after market autoglas.

Waarom zelf de voorruit vervangen niet direct een strak plan is

Zelf een autoruit vervangen, dat lijkt dé manier om te besparen op de kosten. In het geval van zijruiten gaat dit zeker op wanneer u technisch bent en tijd heeft. Gaat het echter om het vervangen van de voorruit van een model als de Toyota Previa, dan het niet verstandig om zelf aan de slag te gaan, tenzij u een specialist bent. Zonder ruimte, technische kennis, gereedschap en genoeg tijd, bent u namelijk niet in staat om dit tot een goed einde te brengen.

Heeft u ervaring met ruitvervanging of kent u iemand die de Toyota Previa voorruit voor u kan vervangen? Dan kunt u het nieuwe autoglas zonder montage bij ons bestellen. Zakelijke klanten kiezen er daarnaast regelmatig voor om de bestelling bij ons af te halen (op afspraak).

Ruitvervanging op locatie voor uw Toyota Previa

Kunt u de voorruit van uw Toyota Previa niet zelf vervangen? Dan hebben we dé oplossing voor u. Wij werken namelijk samen met gecertificeerde montagepartners die autoruiten op locatie vervangen in heel Nederland en België. U regelt dit direct bij het bestellen van uw nieuwe voorruit. Het bestelproces wijst zichzelf en de totaalprijs wordt aangepast bij elke keuze die u maakt, zodat u nooit voor vervelende verrassingen komt te staan.

Wanneer wilt u de nieuwe Toyota Previa voorruit laten vervangen?

Weet u al wanneer u de voorruit van uw Toyota Previa wilt (laten) vervangen? Dan kunt u dit direct gemakkelijk en goedkoop regelen door de juiste voorruit (en voorruitlijst) voor uw Previa te selecteren. Wilt u dat wij met u meekijken of heeft u vragen over onze producten of werkwijze? Stuur ons vooral een bericht, want zo kunnen we u persoonlijk verder helpen.