Ga direct naar:
De Toyota Prius is een bijzonder model. Wat begon als een type dat ‘dé auto van de 21ste eeuw’ moest worden en aardig wat kritiek te verwerken kreeg, groeide uit tot een automodel dat miljoenen keer over heel de wereld verkocht zou worden en waarvan iedereen de naam kent. Heeft u een Prius en moet de voorruit vervangen worden? Dan kunt u bij ons terecht voor goedkope nieuwe voorruiten tegen scherpe prijzen. Voordat we kijken naar de prijs van ons autoglas, nemen we eerst het stekkermodel van Toyota onder de loep.
Het prototype van de Prius was al in 1995 in Tokyo te zien, maar Toyota had nog meer dan een jaar nodig om het model daadwerkelijk op de markt te zetten. In eerste instantie (modelnaam NHW10) zou de Prius uitsluitend op de Japanse markt komen. Het ontwerp was overigens van ontwerpers uit Californië, die de ontwerpwedstrijd gewonnen hadden die door Toyota georganiseerd was.
Modeltype NHW11 was de Prius die vanaf 2000 gemaakt zou worden en deze werd wel overal heel de wereld bij de dealers geplaatst. Aanvankelijk was de oplage beperkt, mede omdat Toyota niet wist hoeveel vraag er zou zijn naar een model dat precies tussen de Toyota Corolla en Toyota Camry zou vallen.
Het grootste verschil tussen de NHW10 en NHW11 was het vermogen van de auto, mede om in te kunnen spelen op de hogere snelheden en langere afstanden van autogebruikers buiten Japan (met name Amerika).
De tweede generatie van de Toyota Prius kreeg een compleet nieuw ontwerp, met aanzienlijk meer ruimte op de achterbank en de kofferbak (iets waarbij het bij de eerste generatie behoorlijk aan schortte). Hoeveel werk er in de tweede generatie gezet heeft, is duidelijk te zien aan de maar liefst 530 nieuwe patenten die dit model opleverde.
De tweede generatie werd zeer succesbol met bijna 1,2 miljoen verkochte exemplaren wereldwijd, en dat met tegenvallende resultaten op de Chinese markt waar het model zeer prijzig werd vanwege de hoge importheffingen.
Bij de derde generatie in 2009 was duidelijk dat Toyota marktaandeel aan het verliezen was. Het model werd goedkoper op de markt gezet om zo te kunnen concurreren met de Honda Insight (die aanzienlijk goedkoper was). Om het model tegelijkertijd aantrekkelijker te maken, werden er nieuwe ADAS-systemen in het model geïmplementeerd, waardoor Dynamic Radar Cruise Control, intelligente parkeerassistentie en rijbaanassistentie. Tegelijkertijd werd nog duidelijker ingezet op de duurzaamheid, onder andere door bioplastic en andere hernieuwbare materialen te gebruiken bij het maken van de auto.
In 2015 volgde de vierde generatie die op het nieuwe modulaire TNGA-platform gebouwd zou worden en hieruit zou ook de Toyota Prius Eco voortkomen. In 2018 kreeg de generatie een facelift waarbij vooral de lampen voor en achter aangepast zouden worden.
In 2022 kwam de vijfde generatie van het model, maar deze zouden pas in 2023 naar Europa komen (alleen plug-ins). In Nieuw-Zeeland en Australië is de vijfde generatie van de Toyota Prius nooit bij de dealer komen te staan. Aanvankelijk zou deze generatie ook niet naar het Verenigd Koninkrijk komen, maar deze beslissing werd door het bestuur van Toyota teruggedraaid.
Vaak zijn autoreclames wat saai of zelfs vervelend om te kijken. Aangezien dat precies het imago van de Prius was waar Toyota vanaf wilde, besloot de autofabrikant het over een compleet andere boeg te gooien en een unieke, komische reclame te maken.
Vaak is er paniek wanneer de voorruit van de auto beschadigd raakt, mede vanwege het nare geluid dat u hoort wanneer een steentje met hoge snelheid tegen de voorruit tikt. In de meeste gevallen mag u echter gewoon door blijven rijden met voorruitschade, zeker wanneer de ster of scheur niet in het zichtveld van de bestuurder zit en het zicht op de weg niet (ernstig) hindert.
Is het echter een vertakte scheur of een ster met een diameter van minstens 20 millimeter én zit dit in het zichtveld van de bestuurder (dus recht boven het stuur), dan moet de voorruit van uw Toyota Prius vervangen worden. De auto kan met deze ruitschade namelijk niet meer goedgekeurd worden.
U heeft al een nieuwe voorruit voor uw Toyota Prius voor € 349 (exclusief de voorruitlijst van € 40). Deze voorruit is echter uitsluitend geschikt voor de modellen die tussen 2004 en 2009 gemaakt zijn. Heeft u een Prius die na 2009 gemaakt is, dan valt de prijs hoger uit. De prijzen voor onze Toyota Prius voorruiten zijn aanzienlijk lager dan de prijzen die uw Toyota-dealer hanteert, terwijl de kwaliteit van het autoglas identiek is. Sterker nog, onze voorruiten worden nagenoeg altijd in dezelfde fabrieken gemaakt als de originele autoruiten voor Toyota.
Het prijsverschil zit in een merklogootje dat niets voor de Toyota Prius voorruiten doet, behalve zorgen voor een exclusief karakter dat u terugziet aan de prijs. Wilt u zeker weten dat u kiest voor de beste prijs-kwaliteitverhouding, dan kiest u voor after market autoglas. Zo zijn onze nieuwe voorruiten voor de Toyota Prius vaak nog altijd goedkoper dan tweedehands autoglas voor dit model.
Zoekt u een handleiding voor het zelf vervangen van de voorruit van uw Toyota Prius of denkt u de voorruit zelf te kunnen vervangen aan de hand van een YouTube-filmpje? Dan raden we u sterk aan om onze gecertificeerde montagepartners de voorruit te laten vervangen. De voorruit zelf vervangen is per definitie geen strak plan wanneer u weinig kennis of ervaring van deze klus heeft, maar bij een elektrische auto of plug-in hybride is het simpelweg een nog slechter idee.
Kunt u wel zelf de voorruit vervangen? Dan kunt u bij ons altijd terecht voor autoruiten zonder montage. Wij leveren namelijk ook aan garages en specialisten in heel Nederland en België.
Bent u op zoek naar een nieuwe Toyota Prius voorruit tegen een scherpe prijs, maar wilt u tegelijkertijd niet inleveren op kwaliteit en bestelgemak? Dan bent u bij ons aan het juiste adres. Kunt u niet vinden wat u zoekt of heeft u vragen over onze producten of werkwijze? Neemt u dan vooral contact met ons op, we helpen u graag persoonlijk verder.