Voorruit vervangen Toyota RAV4

Loading...
Nu ook met werkplaatsen in België
Betaal vooraf of bij de monteur
Verzekerd van vakmanschap met 4 jaar garantie

Ga direct naar:

 

Goedkoop de voorruit vervangen van uw Toyota RAV4

De Toyota RAV4 is een ongekend succes geworden voor de Japanse autobouwer én de auto-industrie zelf, want dit model is de voorloper geweest van de compacte cross-over, het type dat de automarkt veranderd heeft. Heeft u een RAV4 van Toyota en moet de voorruit vervangen worden omdat deze (ernstig) beschadigd is? Dan vindt u bij ons goedkope autoruiten van de beste kwaliteit.

Voordat we ingaan op de voorruiten die wij hebben liggen voor uw Toyota RAV4, kijken we eerst naar alle generaties van dit inmiddels iconische en wereldberoemde model.

De RAV4 is de geboorteschoot van de compacte cross-over

De RAV4 van Toyota heeft een legendarische status gekregen. Toen dit model in 1994 voor het eerst op de markt kwam, was het namelijk de allereerste compacte cross-over SUV, een model dat de voordelen van een ruime auto (veel kofferbakruimte en ruimte voor inzittenden op de achterbank) combineerde met de voordelen van een kleinere auto (wendbaarheid, zuinig en beperktere omvang waarmee het model handiger is in de stad). Zoals u ongetwijfeld weet, zijn na de RAV4 veel meer compacte cross-over SUV-modellen op de markt gekomen van zowat alle autofabrikanten ter wereld.

De eerste generatie van de Toyota RAV4 in 1994

De eerste generatie van de Toyota RAV4 kwam in 1994 op de markt (eerst alleen in Japan) en had een aantal overeenkomsten met de Toyota Carina en de Toyota Corolla, ondanks dat de RAV4 op een compleet uniek platform gebouwd zou worden. De naam ‘RAV4’ heeft twee achtergronden: Robust Accurate Vehicle with 4-wheel drive’ of ‘Recreational Active Vehicle with 4-wheel drive’. Op zich best ironisch, aangezien niet alle uitvoeringen van dit model uitgerust zouden worden met vierwielaandrijving. Er zou ook een elektrische uitvoering gemaakt worden van de eerste generatie, maar deze was slechts in kleine oplage beschikbaar in Californië.

De tweede generatie in 2000

Al in 1995 begon Toyota met het ontwikkelen van de tweede generatie van de Toyota RAV4, maar het zou tot 2000 duren voordat dit model ook daadwerkelijk bij de dealers zou komen te staan. Heel veel veranderde er niet, behalve dat duidelijk werd hoe groot het succes van dit model zou worden. In Australië werden namelijk alle verkooprecords gebroken en stootte de tweede generatie RAV4 van Toyota de Honda CR-V van de troon als bestverkochte SUV in 2001.

In 2003 besloot Toyota om de RAV4 van een facelift te voorzien. Op een aantal markten kreeg het model een nieuwe motor en voor alle markten werd het model beter uitgerust, waaronder met automatische elektrische airco. Voor de Amerikaanse markt werd zelfs de veiligheid van de RAV4 verbeterd, om ervoor te zorgen dat het model beter in de markt zou komen te liggen. 

2005: de derde generatie van de Toyota RAV4

In 2005 werd de nieuwe generatie voor het model getoond, dat compleet opnieuw ontworpen was voor de derde generatie. Sterker nog, de derde generatie werd zelfs op een compleet nieuw platform gebouwd en was beschikbaar met twee verschillende wielbasissen: een korte en lange versie. De korte wielbasis werd uitsluitend verkocht in Japan, Europa en Nieuw-Zeeland en zou dus nooit naar Amerika komen. De langere versie kon zelfs voorzien worden van een extra achterbank (uitsluitend voor de Japanse en Noord-Amerikaanse markt).

De nieuwe generatie zou uitgerust worden met tal van extra features, waaronder negen airbags, een EPS-systeem (elektrische stuurbekrachtiging) en Smart Entry and Start System (toegang zonder een fysieke autosleutel).

De derde generatie is het punt geweest waarop Toyota bewees dat het nog altijd vasthield aan de Japanse strategie met uiteenlopende, verschillende modellen voor alle markten wereldwijd. De derde generatie kreeg twee faceliften, al waren deze uiteraard ook verschillend per werelddeel en land.

De samenwerking met Tesla voor de tweede generatie van de RAV4 EV

In 2012 kwam de tweede generatie van de elektrische RAV4 op de markt, maar opnieuw zou de oplage zeer beperkt blijven (2600 exemplaren totaal). De tweede generatie betrof een samenwerking met Tesla, wat ervoor gezorgd heeft dat de aandrijflijn van de RAV EV na 2012 gelijk is aan die van de Tesla Model S (die ook in 2012 op de markt kwam).

2012: de vierde generatie en het iconische wiel verdwijnt

Na het volledig nieuwe ontwerp voor de derde generatie had Toyota de smaak te pakken en kwam ook voor de vierde generatie met een compleet nieuw design, waarbij het extra wiel achter op de auto zou verdwijnen. Ook koos Toyota voor een achterklep in plaats van een deur. Toyota zette direct een hybride op de markt met een 50 kW elektromotor extra die onafhankelijk van het hybridesysteem werkt.

Deze generatie zou een facelift krijgen in 2015 (modeljaar 2016), maar veel veranderde er niet. De opvallendste verandering was het nieuwe ontwerp van de ledlampen aan de voorkant en de lampen aan de achterkant van de auto.

2018: de vijfde generatie van de Toyota RAV4

In 2018 werd de vijfde generatie van de Toyota RAV4 aan het publiek getoond in New York en deze generatie zou het platform delen met de XV70 serie van de Toyota Camry. De dieseluitvoeringen werden uit het aanbod gehaald, er kon nog wel altijd gekozen worden tussen een benzine of een hybride (met een benzinemotor).

De nieuwste generatie kende aardig wat aanpassingen. Zo is het chassis van de vijfde generatie veel stijver, zijn de zijspiegels lager op de deur gemonteerd, zijn de ruitenwissers niet zichtbaar wanneer zij niet in gebruik zijn en zit het instrumentpaneel veel lager. Toyota heeft hiervoor gekozen om het zicht vanuit de auto aanzienlijk te verbeteren, om zo een nog veiliger model op de markt te kunnen zetten.

In 2019 zou Toyota ook nog eens een PHEV (plug-in hybride) van de RAV4 op de markt zetten, een model met 302 pk en 228 Nm, wat ervoor zorgde dat dit na de Toyota GR Supra de snelst optrekkende Toyota zou worden (op het moment van introductie).

Het ongekende succes van de Toyota RAV4 voor de Japanners

Het succes van de Toyota RAV4 is immens. Niet alleen was dit het model dat de compacte cross-over SUV op de kaart zette en een type werd dat veruit de populairste optie geworden is de laatste decennia, de RAV4 is zelf ook ongekend populair geworden. Al in 2020 waren er meer dan 10 miljoen exemplaren wereldwijd verkocht en aangezien het model nog altijd in productie is, is het einde van het verkoopsucces nog lang niet in zicht.

 
Ook in Nederland werd het model een succes; op het moment van schrijven zijn er zo’n 31.000 exemplaren
verkocht, waarmee de RAV4 net achter de Toyota Corolla Verso en de Toyota Prius komt te staan op de ranglijst van meest verkochte Toyota-modellen op Nederlandse bodem.

Dit is de plek waar we u reclames voor de modellen tonen die op de pagina behandeld worden en eerlijk gezegd hebben we hier met smart op gewacht. Voor de RAV4 is namelijk een reclame gemaakt die ronduit legendarisch geworden is en veel mensen doet denken aan Home Alone. Verder zeggen we niets:

Wanneer moet de Toyota RAV4 voorruit vervangen worden?

De Toyota RAV4 voorruit moet vervangen worden wanneer er ruitschade in het zichtveld van de bestuurder zit en het gaat om een vertakte scheur of een ster met een diameter van minstens twee centimeter. In deze gevallen leidt de ruitschade sterk af en kan binnenkomend licht op onvoorspelbare wijze weerkaatst worden, waardoor u verblind kunt raken tijdens het rijden.

In alle andere gevallen bepaalt u zelf of u de voorruit van de Toyota RAV4 wilt (laten) vervangen of dat u (tijdelijk) door blijft rijden met ruitschade in de voorruit. Houd er wel rekening mee dat de ruitschade kan verergeren, zeker wanneer er grote temperatuurverschillen zijn tussen weerszijden van de autoruit, bijvoorbeeld tijdens het rijden op een koude winterdag met de verwarming vol op de voorruit.

Wat kost een nieuwe voorruit voor de Toyota RAV4?

U heeft al een nieuwe Toyota RAV4 voorruit voor € 299. Dit is inclusief btw, maar exclusief eventueel bijkomende kosten voor voorruitlijsten of -rubbers (deze kunt uiteraard ook direct bij ons bestellen). De prijs van ons autoglas is veel lager dan die van de originele Toyota autoruiten en daar is een opvallende reden voor. De kwaliteit is namelijk identiek, maar het autoglas bij uw Toyota-dealer is voorzien van een merklogo dat de autoruiten een exclusief karakter geeft en dat betekent concreet dat u vooral meer betaalt. Voor autoglas met de beste prijs-kwaliteitverhouding komt u dus bij onze after market autoruiten uit voor uw Toyota RAV4.

Ruitvervanging op locatie of zelf de Toyota RAV4 voorruit vervangen?

Om het u zo makkelijk mogelijk te maken, werken wij samen met gecertificeerde montagepartners die autoruiten op locatie vervangen in heel Nederland en België, zelfs aan huis. Dat is praktisch vanwege een aantal redenen. Allereerst kunnen de meeste mensen de voorruit van de RAV4 niet zelf vervangen. Daarnaast zijn er gevallen van ruitschade waarbij ‘even naar een garage rijden’ bijzonder riskant kan zijn. Met de hulp van onze partners kunt u dus binnen korte tijd weer veilig de straat op, zonder dat dit u extra moeite kost.

Regelt u vandaag nog een nieuwe Toyota RAV4 voorruit online?

Is de voorruit van uw Toyota Rav4 beschadigd en moet deze vervangen worden? Dan vindt u bij ons de beste voorruiten voor uw auto tegen bijzonder scherpe prijzen, inclusief de mogelijkheid om direct een specialist in te schakelen voor ruitvervanging op locatie. Kunt u de juiste voorruit niet vinden of heeft u vragen over onze producten of werkwijze? Neemt u dan vooral contact met ons op, zodat we u persoonlijk kunnen assisteren.