Voorruit vervangen Toyota Supra

Nu ook met werkplaatsen in België
Betaal vooraf of bij de monteur
Verzekerd van vakmanschap met 4 jaar garantie

Ga direct naar:

 

De voorruit vervangen van uw Toyota Supra

De Toyota Supra is een legendarisch model geweest uit Japan, hoewel dat niet aan de verkoopcijfers terug te zien is. Veel autoliefhebbers zijn echter nog wekelijks aan het kijken of er tweedehands modellen aangeboden worden, want vooral de oudere modellen zijn nog erg in trek. Heeft u één van deze modellen en moet de voorruit vervangen worden van uw Supra? Dan vindt u bij ons kwalitatieve autoruiten tegen scherpe prijzen. Voordat we u vertellen hoe onze lage prijzen mogelijk zijn, moeten we eerst ruimte bieden aan het bijzondere model uit Japan.

De Toyota Celica XX ofwel de eerste generatie van de Toyota Supra

De eerste Supra kwam in 1978 op de Japanse markt, maar onder een andere naam. Het model werd de Toyota Celica XX genoemd en dit model zou de eerste auto wereldwijd zijn met een navigatiecomputer. De eerste exportmodellen werden overigens pas in 1979 buiten Japan aangeboden en deze modellen moesten vooral aantrekkelijk zijn vanwege de bonusfeatures, waaronder elektrisch bedienbare ruiten, cruise control en een optioneel zonnedak.

In 1981 bracht Toyota de tweede generatie op de markt, die een compleet nieuw ontwerp kreeg en daarmee kwam het model veel verder van de Toyota Celica te staan. Zoals gebruikelijk zouden de modellen voor de Japanse markt kleiner zijn dan de exportmodellen, wat uitsluitend te maken had met de belastingregels in Japan zelf.

In Noord-Amerika, een focusmarkt voor dit model, werden twee types op de markt gezet, het P-type en het L-type. De P (Performance) was de sportievere uitvoering, waar de L (Luxury) vooral comfort moest bieden. De grootste verschillen zaten echter vooral in de opties en niet in de basisuitvoeringen zelf.

Toyota besloot vanaf dit moment de Toyota Supra jaarlijks aan te passen, zoals de nieuwe motor in 1982 (modeljaar 1983) en een compleet nieuw ontwerp in 1985 (zonder dat dit direct een nieuwe generatie genoemd zou worden). Bij alle aanpassingen zorgde Toyota ervoor dat de Supra telkens weer meer vermogen zou krijgen (zowel in koppel als het aantal pk).

1986: de derde generatie van de Toyota Supra

In 1986 zou de Toyota Supra compleet gescheiden worden van de Celica en zouden zij twee volledig afzonderlijke modellen worden (mede omdat de Celica naar voorwielaandrijving ging. Voor de Supra was de nieuwe generatie vooral het moment waarop aanzienlijk meer techniek in het model gepompt zou worden, onder andere in de vorm van ABS en TEMS (elektrische schokbrekers). Van deze generatie zouden ongeveer een kwart miljoen exemplaren gemaakt worden.

Toyota hield vast aan de Supra-traditie en bleef het model jaarlijks aanpassen, met constant nieuwe features en sterkere motoren. Zo werd in 1988 de AM/FM-radio aan het aanbod toegevoegd met geïntegreerde cd-speler en in 1990 was het tijd voor een compleet nieuw stuur.

1993: de vierde generatie (tot en met 2002)

Al in 1989 begon Toyota met het ontwerpen van de vierde generatie, waarbij de Z30 Soarer aandrijflijn van Lexus gebruikt werd als basis. Het zou echter tot 1992 duren voordat de eerste testmodellen gemaakt werden, en een jaar later zou de vierde generatie dan ook daadwerkelijk bij de dealers komen te staan. Deze generatie draaide vooral om het vermogen (zo had de basisuitvoering 220 pk, 285 Nm en maar liefst 5800 rpm). Ook kreeg deze generatie een compleet nieuwe versnellingsbak, met de 6-traps Getrag/Toyota V160 bak voor alle turbomodellen. Om het vermogen nog beter tot zijn recht te laten komen, koos Toyota ervoor om flink te besparen op het gewicht, vooral door meer aluminium te gebruiken. Hiermee werd zo’n 100 kilogram geschrapt, terwijl deze modellen méér features hadden dan de derde generatie. Een knappe prestatie die ervoor zorgde dat deze Supra-modellen bijzonder sportief waren.

Het einde van de productie was ronduit tragisch. In de late jaren ’90 kelderden de verkoopcijfers van alle sportauto’s in Noord-Amerika, en de sterke positie van de yen zorgde ervoor dat de Supra steeds minder aantrekkelijk werd. Toen de Supra vervolgens ook niet meer aan de uitstooteisen van Japan zelf kon voldoen in 2002, viel het doek voor het model met inmiddels al een legendarische status en een waslijst aan verschillende uitvoeringen en specificaties.

De Toyota GR Supra

In 2019 kwam de Supra weer terug op het toneel, in een nieuw jasje dat er vooral sportief uitzag en met een motor die volgens liefhebbers ‘een ziel’ had, mede vanwege het geweldige geluid. Dit is één van de automodellen die crimineel weinig aandacht heeft gekregen, mede vanwege de populariteit van bescheiden stadsautootjes en stekkermodellen, waar de Toyota GR Supra het tegenovergestelde van is. Het is plezier achter het stuur, flink wat vermogen onder de motorkap en afwerking met oog voor detail en dat alles heeft niet kunnen voorkomen dat dit topmodel van Toyota, dat tevens een eerbetoon is aan de voorgangers, onder de radar is blijven vliegen.

Hoe succesvol is de Toyota Supra eigenlijk geweest?

Wanneer het gaat om het succes van de Toyota Supra, dan gaat het vooral om de tegenvallende resultaten voor de nieuwste Toyota GR Supra. Het gaat niet of nauwelijks om alle modellen die in de 20ste eeuw bij de dealers stonden en die een relatief verkoopsucces geworden zijn. Niet direct in Nederland overigens, want hier zijn op het moment van schrijven zo’n 50 exemplaren verkocht
en de verwachting is dat er ook geen stormloop zal komen op dit model de komende tijd.

Doorgaans laten we u hier een reclame of advertentie zien voor het model, maar dat zou de Toyota Supra onrecht aandoen. Daarom hebben we één van de populairste Toyota Supra compilaties van Nederlandse bodem hieronder geplaatst, waaruit ontegenzeggelijk blijkt hoe goed Toyota de Supra gemaakt heeft.

Wanneer moet een Toyota Supra voorruit vervangen worden?

Hoewel voorruiten tegenwoordig sterk (en zelfs vaak innovatief) zijn, blijft het glas dat beschadigd kan raken. In lang niet alle gevallen moet de voorruit van de Toyota Supra direct vervangen worden bij ruitschade. Integendeel zelfs, want er zijn twee gevallen waarbij de voorruit wél vervangen moet worden. Wanneer de ruitschade een vertakte scheur of een ster met een diameter van minstens 20 millimeter is én in het zichtveld van de bestuurder zit, dan moet de voorruit van de Toyota Supra vervangen worden. Uw auto komt dan namelijk niet meer door de volgende keuring.

Wat kost een nieuwe voorruit voor de Toyota Supra?

Als eigenaar van een Toyota Supra weet u waarschijnlijk al dat vervangende onderdelen voor dit model prijzig kunnen zijn en dat geldt zeker voor voorruiten. Toch hoeft u echt niet de hoofdprijs te betalen die de Toyota-dealer u voorrekent. Integendeel, want u kunt online een nieuwe voorruit bestellen met exact dezelfde kwaliteit, maar tegen een aanzienlijk lagere prijs.

Onze Toyota Supra voorruiten worden gemaakt in dezelfde fabrieken als de originele autoruiten voor dit model, maar onze voorruiten hebben geen merklogo. Daardoor mist het (onnodig) exclusieve karakter en daarmee kunnen we onze autoruiten vele malen goedkoper aanbieden. Zo heeft u al een nieuwe Supra-voorruit voor slechts € 899 (inclusief btw).

Kunt u de voorruit van de Supra zelf vervangen?

Voorruitvervanging is een nauwkeurige klus waarbij foutjes of ongelukken kunnen zorgen voor schade aan uzelf en de auto. Heeft u weinig of geen ervaring met het vervangen van autoruiten, dan raden we ten zeerste af om zelf aan de slag te gaan met uw Toyota Supra. Wij werken samen met gecertificeerde montagepartners die autoruiten op locatie vervangen in heel Nederland en België, zodat u altijd kunt rekenen op optimale kwaliteit en gemak.

Toyota Supra voorruiten exclusief montage voor garages en specialisten

Heeft u echter een garage of bent u een specialist op het gebied van voorruitvervanging? Dan bent u bij ons ook aan het juiste adres. U kunt bij ons namelijk ook terecht voor nieuwe, goedkope autoruiten exclusief montage. Uiteraard kunt u er zelfs voor kiezen om de bestelling op afspraak bij ons af te halen, om zo mogelijk nog verder op de kosten te besparen.

Regelt u vandaag nog een goedkope, nieuwe Toyota Supra voorruit?

Heeft u een Toyota Supra met een beschadigde voorruit of heeft u een occasion op het oog waarvan de voorruit vervangen moet worden? Dan vindt u bij ons kwalitatieve Toyota Supra voorruiten tegen zeer scherpe prijzen, eventueel zelfs inclusief montage door professionals op locatie. Kunt u niet vinden wat u zoekt of heeft u vragen over onze producten of werkwijze? Neemt u dan vooral contact met ons op, zodat wij u persoonlijk verder kunnen helpen.