Ga direct naar:
De Volvo 240 is een daverend succes geweest voor Volvo en brak alle verkooprecords. Op dit moment is dit model nog altijd de recordhouder en één van de meest favoriete ‘winterauto’s’ onder de jongere generaties. Niet alleen wist Volvo zichzelf in de schijnwerpers te zetten, de 240 zou óók nog eens voorloper worden van tal van andere succesnummers vanuit Zweden.
Heeft u een 240 waarvan de voorruit vervangen moet worden of heeft u een tweedehands Volvo 240 met voorruitschade op het oog? Dan vindt u bij ons altijd nieuwe voorruiten met de beste prijs-kwaliteitverhouding. Maar voordat we hier dieper op ingaan, moeten we het model, dat pas op 7 mei 1993 het doek zag vallen, de ruimte geven die het verdient.
De modellen zijn nu, decennia nadat het laatste model uit de fabriek rolde, nog altijd populair op de tweedehandsmarkt. Vooral de jongere Zweedse generatie weet altijd wel ergens een Volvo 240 op de kop te tikken, want de combinatie van sneeuw, ijs én achterwielaandrijving is simpelweg te aantrekkelijk om te laten liggen in een land waar het de helft van het jaar winter is.
De Volvo 240 is in productie geweest van 1974 tot en met 1993 en verving de Volvo 140 die van 1966 tot 1974 in productie geweest was. Hoewel verwacht werd dat de 240 een lijnrechte voortzetting van de 140-serie zou zijn, besloot Volvo anders en zette het een nieuw ontwerp op de markt. Wat vooral verwarrend was, was het enorme aantal typenummers dat de 240 kreeg. Hieronder vindt u de meest gebruikte typenummers met een korte uitleg, zodat u precies weet wat Volvo nou precies in gedachten had:
In 1983 besloot Volvo alle verschillende typenummers het raam uit te werpen en het model nog uitsluitend aan te bieden als Volvo 240. Veel autoliefhebbers zijn echter tot 1993 de afwijkende benamingen blijven gebruiken om direct duidelijk te maken welk carrosserie zij hebben op de oprit (of als hobbyproject in de garage).
In 1984 werd de Volvo 740 geïntroduceerd en menig Volvo-enthousiast vreesde dat dit het einde zou zijn van de 240, wat de gebruikelijke gang van zaken zou zijn geweest. De Zweedse autobouwer draaide het succesnummer echter de nek niet om en liet de productie doorlopen tot 1993. Dat betekent dat de Volvo 240 niet alleen de Volvo 740 overleefde (de productie van dat model stopte in 1992) maar zelfs de Volvo 940 naast zich gebouwd zag worden in de fabrieken.
De Volvo 240 heeft inmiddels een cultstatus, maar had dit tijdens de productiejaren helemaal niet. Integendeel, er was geen enkele auto meer standaard, gebruikelijk en doorsnee dan de Volvo 240 die het straatbeeld in Zweden decennialang gedomineerd heeft en nu op koude winterdagen van stal gehaald wordt om ‘de motor warm te laten worden’. De opvolgers van de 240 werden de Volvo 850 en de Volvo 760 (opvolger van de Volvo 260).
Hoewel autoruitschade altijd vervelend is, betekent ruitschade in de voorruit lang niet altijd dat het autoglas vervangen moet worden. In sommige gevallen kunt u volstaan met ruitreparatie en in andere gevallen is er helemaal geen actie vereist. De voorruit van uw Volvo 240 moet wel vervangen worden wanneer er sprake is van een ster met een diameter van minstens 20 millimeter of een vertakte scheur én de ruitschade in het zichtveld van de bestuurder zit.
In alle andere gevallen kunt u gewoon doorrijden met de ruitschade in de voorruit. Wordt de auto echter als winterauto gebruikt en rijdt u regelmatig met de verwarming volop aan? Dan kan de ruit verder scheuren en dan is het verstandig om met regelmaat te kijken naar de omvang van de ster of scheur om problemen tijdens het rijden te voorkomen.
U heeft al een nieuwe Volvo 240 voorruit voor € 249 (exclusief nieuwe clips). Dat is aanzienlijk goedkoper dan de prijs die uw Volvo-dealer u rekent, terwijl de kwaliteit van ons autoglas identiek is. Het prijsverschil heeft te maken met het merklogootje dat in de merkruiten van uw dealer zit. Dat logo doet niets voor het autoglas, maar maakt de reis wel exclusief en daardoor duurder. Ons autoglas is zo scherp geprijsd dat onze Volvo 240 voorruiten zelfs nog goedkoper zijn dan tweedehands autoglas voor de 240.
Zoekt u autoglas met de beste prijs-kwaliteitverhouding of wilt u vooral zo goedkoop mogelijk de voorruit laten vervangen omdat de autoverzekering geen dekking biedt? Dan bent u bij ons altijd aan het juiste adres.
Tegelijkertijd kunt u bij ons altijd rekenen op optimale service. Niet alleen staan we klaar om u persoonlijk te helpen bij het vinden van een nieuwe autoruit (ongeacht of u een zakelijke of particuliere klant bent), u kunt ook de volledige ruitvervanging aan ons overlaten. Onze FOCWA-gecertificeerde montagepartners vervangen autoglas door heel Nederland en België en doen dit altijd op locatie. Ongeacht of u niet meer met uw Volvo 240 de weg op kunt of wilt, of simpelweg aan het werk moet, zorgen zij ervoor dat de voorruit op de juiste manier vervangen wordt.
Wilt u zelf aan de slag met het vervangen van uw Volvo 240 voorruit of kent u iemand die veel ervaring heeft met ruitvervanging bij auto’s? Dan kunt u er ook voor kiezen om de autoruiten exclusief montage te bestellen.
Bent u op zoek naar een Volvo 240 voorruit met de beste prijs-kwaliteitverhouding én service op maat? Dan bent u bij ons aan het juiste adres. Wanneer u uw voorkeuren aanpast op de pagina, kunt u altijd direct zien wat de totaalprijs wordt en wat de mogelijkheden zijn. Komt u er niet uit of heeft u vragen over onze producten of werkwijze? Neemt u dan vooral contact met ons op, want op die manier kunnen we u direct verder helpen.