Ga direct naar:
Er zijn weinig automodellen die zo’n slechte start hebben gehad als de Volvo 440 en Volvo 460 en die tegelijkertijd binnen een aantal productiejaren de verkoopcijfers tot een relatief prima hoogte wisten te krijgen. Hieronder kunt u alles lezen over de modellen die van nachtmerrie tot relatief succes kwamen voor de Zweedse autobouwer. Heeft u een van deze modellen en moet de voorruit vervangen worden? Dan vindt u bij ons kwalitatief autoglas tegen scherpe prijzen. Voordat we u verrassen met onze lage prijs, kijken we eerst naar de Volvo 440, Volvo 460 en de Volvo 480.
Het jaar is 1978. De Volvo-vakmannen zitten samen aan tafel en besluiten het Galaxy Project te starten, dat ervoor moet zorgen dat het Zweedse automerk op semi-agressieve manier een groter marktaandeel moet zien te verwerven. Ironisch genoeg was de intentie vooral om de 200- en 300-serie van de markt te stoten door betere modellen aan te bieden die moderner waren en voorwielaandrijving hadden. Gelukkig draaide Volvo de Volvo 240 op dat moment de nek niet om, want dat zou het grootste verkoopsucces aller tijden voor Volvo worden.
Het Galaxy Project leidde tot de geboorte van de Volvo 440/460/480 (de G1-serie) en de Volvo 850 (de G2-serie). Volvo besloot, zoals gewoonlijk, eerst de duurste versie op de markt te zetten in de vorm van de Volvo 480 om zo kinderziektes uit het model te krijgen voordat de modellen voor de grotere markt aangeboden zouden worden. De 480 werd echter een compleet drama voor Volvo. Het idee was dat de modellen in Nederland gebouwd zouden worden, maar de capaciteit in Born was te laag en het project werd uitbesteed aan twee Engelse bedrijven, die vervolgens niet in staat waren om alle vertraging weg te werken.
Toen de Volvo 440 in 1988 (modeljaar 1989) eindelijk gebouwd kon worden, was er zoveel vertraging opgelopen dat het model bij introductie al ouderwets was en, in vergelijking met de concurrenten, een te degelijk, saai ontwerp had. Wat hierbij wellicht nog het meest opvallend was, was dat de nieuwe ontwerpers in feite het ontwerp van Jan Wilsgaard uit 1980 (G1) opnieuw uitgevonden hadden. De Volvo 440 en 460 waren hiermee vooral een logisch vervolg op de Volvo 480 in plaats van een uniek, aantrekkelijk model dat Volvo met het Galaxy Project wilde ontwikkelen.
Toch waren de Volvo 440 en 460 geen modellen die direct naar de sloop konden. Op motorgebied (de standaard 1,721 cc) had de Volvo veel betere prestaties dan de Volkswagen Passat en Opel Vectra, want de 440 klokte een topsnelheid van 185 kilometer per uur. Ook was de verhouding tussen de prijs van de modellen en het enorme aantal features (zowel standaard als optioneel) verbluffend, waarmee de Zweden de concurrentie aan konden gaan met modellen als de Volkswagen Jetta. Aangezien de Volvo 440 en 460 ook nog eens in tal van uitvoeringen op de markt kwamen (GL, GLE, GLT en Turbo om er een aantal te noemen), was duidelijk dat Volvo wel degelijk een sterk idee achter de productie had.
Volvo werkte overigens samen met tal van partners aan deze modellen. Zo werden motoren gebruikt van Renault (dezelfde als voor de Volvo 340) en werden de modellen die in Nederland gemaakt in ‘samenwerking’ met Mitsubishi, dat deeleigenaar was van de fabriek in Born. De opvolgers (Volvo S40 en Volvo V40) werden overigens wel in echte samenwerking met de Japanners gemaakt.
De 460 bood aanzienlijk meer ruimte dan de Volvo 440, maar er kwam nooit een combi-uitvoering van de 460. Niet omdat Volvo dit niet kon, maar omdat de Zweden besloten dat zij de Volvo 240 en Volvo 740 niet van eigen concurrentie wilden voorzien. Dat Volvo hier spijt van had, is duidelijk te zien aan de S40/V40 tweestrijd die later zou volgen bij de nieuwe modellen.
Opstartproblemen, een Nederlandse fabriek die de productie uit moet besteden aan Groot-Brittannië én een tekort aan vervangende onderdelen waardoor zowel de Volvo 440, 460 als 480 een valse start kregen, zeker toen de ontwerpers achteraf teruggevallen bleken te zijn op het ontwerp dat al jarenlang op tafel lag. U kunt zich voorstellen dat Volvo niet met plezier terugdenkt aan de start van deze modellen die het grote verschil zouden moeten maken voor de Zweedse autobouwer.
Tegelijkertijd zijn de modellen wel degelijk redelijk goed verkocht. In Nederland werd de Volvo 440 zelfs een doorslaand succes en werden bijna 100.000 exemplaren verkocht, waarmee het stevig in de top 3 staat, vlak boven de Volvo V70. De Volvo 480, die de revolutie moest starten, bungelt overigens verloren onderaan de lijst met verkoopcijfers van Volvo-modellen in Nederland.
De voorruit van uw Volvo 440/460 moet vervangen worden bij ruitschade in het zichtveld van de bestuurder waarbij sprake is van een vertakte scheur of een ster met een diameter van minstens 20 millimeter. In die gevallen komt uw Volvo niet meer door de apk en is voorruitvervanging onvermijdelijk.
Kiest u voor ons, dan heeft u al een nieuwe Volvo 440/460 voorruit voor slechts € 269. Hierbij gaat het om after market voorruiten voor uw Volvo, die veel goedkoper zijn dan de autoruiten bij uw dealer terwijl de kwaliteit identiek is. Het grote verschil is dat ons autoglas geen merklogo heeft en daardoor niet onnodig exclusief is.
Wilt u naast de beste prijs-kwaliteitverhouding voor uw autoglas ook de beste service? Dan komt u altijd bij ons terecht. U kiest namelijk zelf of u het autoglas inclusief of exclusief ruitvervanging op locatie bestelt. In het overzicht op de bestelpagina kunt u direct aangeven wat uw voorkeuren zijn, waarna de pagina zelf direct de prijs direct aanpast bij elke keuze die u maakt.
Dat betekent dat u er ook voor kunt kiezen om de nieuwe voorruit voor uw Volvo 440 of 460 te bestellen zonder montage. Dat kan praktisch zijn wanneer u een garage heeft of iemand kent die de voorruit voor u kan vervangen. Heeft u weinig of geen ervaring met ruitvervanging, dan raden we u aan te kiezen voor autoruitvervanging op locatie door onze FOCWA-gecertificeerde montagepartners die dit graag voor u regelen, overal in Nederland en België.
Heeft u een Volvo 440 of Volvo 460 waarvan de voorruit vervangen moet worden of heeft u een tweedehands model op het oog met ruitschade? Dan vindt u bij ons altijd kwalitatieve nieuwe voorruiten tegen scherpe prijzen, waarbij u de ruitvervanging ook direct kunt regelen zodat u hier zelf geen omkijken naar heeft. Kunt u de juiste voorruit niet vinden of heeft u vragen voor ons? Neemt u dan vooral contact met ons op zodat we u persoonlijk verder kunnen helpen.