Ga direct naar:
Sommige automodellen waren nooit bedoeld als verkoopsucces op de markt, maar meer een manier voor een autofabrikant om te laten zien wat mogelijk is. Andere modellen zijn zo exclusief dat de grote markt nooit bereikt kon worden. In het geval van de Volvo 780 was de situatie compleet anders. Dit model uit Zweden zou een doorslaand succes moeten worden, maar faalde hier jammerlijk in. Er zouden niet eens 10.000 exemplaren gemaakt worden voordat Volvo de stekker uit het model trok en jarenlang geen gelijkend model zou maken. Pas bij de Volvo C70 in 1997 zouden de Zweden de moed hervonden hebben om met coupés aan de slag te gaan.
Heeft u een Volvo 780 en moet de voorruit vervangen worden? Zelfs voor dit model vindt u nieuwe voorruiten tegen zeer scherpe prijzen bij ons. Voordat we u verrassen met ons goedkope autoglas, blikken we eerst kort terug op een model dat geen schijn van kans had.
In 1985 presenteerde Volvo de Volvo 780, een luxer model dat voortkwam uit de Volvo 740 en Volvo 760 en dat in beperkte aantallen geproduceerd moest worden door Bertone in Italië. Dit heeft er ook voor gezorgd dat dit model vaak de Volvo 780 Bertone genoemd wordt. Tijdens de presentatie zorgde de 780 ervoor dat de monden van alle aanwezigen openvielen, maar dat was niet vanwege de luxe, het ontwerp of de features die de auto te bieden had. Het was de prijs die het meest opviel. Omdat het model door Bertone gemaakt werd, viel de prijs véél hoger uit dan de overige modellen in de 700-serie van Volvo.
In 1988 was de nieuwprijs van de Volvo 780 gelijk aan de prijs van een Jaguar XJ6 (een model met veel meer aanzien), maar Jaguar verergerde de situatie voor Volvo aanzienlijk door in 1989 zo’n € 5000 van de nieuwprijs af te trekken. Dit zorgde ervoor dat de Volvo 780 alle aantrekkingskracht verloor en eigenlijk nauwelijks meer te slijten was.
Het werd nog erger voor Volvo. Het idee was om een V6-turbo onder de motorkap te gooien, om het model zo aantrekkelijker te maken. Tijdens proefritten met de nieuwe motor (gebaseerd op de B28) in de Volvo 740 en 760 bleek direct dat dit niet mogelijk zou zijn. Onder de motorkap van de Volvo 780 was namelijk minder ruimte, wat zou zorgen voor oververhitting van de motor.
Daarmee bleef de B28E de standaardmotor, met de 2.0 turbo 16v motor voor de Italiaanse markt en de D24TIC turbodiesel als alternatief, maar daarmee kon de Volvo 780 het enorme prijskaartje niet rechtvaardigen. In totaal werden er zo’n 8.500 exemplaren van de 780 gemaakt en zelfs in Volvo-land Zweden zijn er op dit moment niet meer dan zo’n 350 modellen nog in gebruik. In Nederland werden slechts 155 exemplaren verkocht. En als we naar de reclame voor het model kijken, begrijpen we dit ook goed. De belangrijkste boodschap in het promotiefilmpje lijkt voornamelijk te zijn dat het model duur en ingewikkeld is.
Wanneer u één van de weinige overgebleven Volvo 780 modellen heeft, dan wilt u natuurlijk dat de auto er optimaal uitziet. Hoewel de voorruit lang niet in alle gevallen van ruitschade vervangen hoeft te worden, zien we dat bij bijzondere modellen als deze eerder overgegaan wordt op ruitvervanging om de status van het model optimaal te houden. Een hele, goed schoongemaakte voorruit draagt immers bij aan het iconische imago van de auto.
Wanneer moet de voorruit nou eigenlijk echt vervangen worden? Alleen in twee gevallen van ruitschade in de voorruit moet u op zoek naar nieuw autoglas. Hierbij gaat het om voorruitschade in het zichtveld van de bestuurder waarbij sprake is van een vertakte scheur of een ster met een diameter van minstens 20 millimeter. In deze gevallen komt de auto namelijk niet meer door de keuring.
U heeft al een nieuwe voorruit voor uw Volvo 780 Bertone voor € 899. Deze kunnen nog speciaal op verzoek worden geproduceerd, wat uitzonderlijk is voor een model dat nauwelijks nog op straat terug te vinden is. De prijs is exclusief montage en/of ruitvervanging. Wilt u direct zien wat de totaalprijs is, dan kunt u uw voorkeuren aangeven op de bestelpagina, waarna de website direct de prijs berekent. U weet dus altijd precies wat u betaalt én wanneer de voorruit geleverd of vervangen wordt.
De prijzen van onze nieuwe voorruiten zijn veel lager dan de prijzen die uw Volvo-dealer u voorlegt wanneer u informeert naar ruitvervanging. De voorruiten bij de dealer zijn namelijk voorzien van een merklogo, wat het autoglas exclusief maakt. Aangezien het merklogo verder niets doet voor de autoruit en onze voorruiten geen merklogo hebben, kunt u bij ons dus altijd terecht voor de beste prijs-kwaliteitverhouding.
Heeft u weinig of geen ervaring met ruitvervanging? Dan raden we u ten zeerste af zelf de voorruit te vervangen van de Volvo 780. Foutieve ruitmontage of beschadiging van de auto tijdens het vervangen van de voorruit kunnen zorgen voor een fikse waardevermindering én dit kan zelfs gevaarlijke situaties opleveren. Bij ons kunt u direct ruitvervanging op locatie regelen door onze FOCWA-gecertificeerde montagepartners, zodat u binnenkort gewoon weer veilig de straat op kunt met uw Bertone.
Zoekt u een nieuwe voorruit voor uw Volvo 780 en wilt u zeker weten dat u kiest voor de beste kwaliteit tegen de laagste prijs? Dan kiest u voor het after market autoglas dat we voor u klaar hebben liggen. Uiteraard kunt u bij ons ook altijd rekenen op de beste service. Kunt u de juiste voorruit niet vinden of wilt u meer weten over ruitvervanging door onze partners? Neemt u dan contact met ons op zodat we u persoonlijk verder kunnen helpen.