Voorruit vervangen Volvo 850

Nu ook met werkplaatsen in België
Betaal vooraf of bij de monteur
Verzekerd van vakmanschap met 4 jaar garantie

Ga direct naar:

 

Goedkoop de voorruit vervangen van uw Volvo 850

Er zijn weinig modellen van Volvo die zoveel stof op hebben doen waaien als de Volvo 850. Dit model is een breekpunt geweest in de lange geschiedenis van de Zweedse autobouwer, die na veel mislukte modellen en vreemde beslissingen een nieuwe weg nodig had om marktaandeel op de Europese (en zelfs Zweedse) markt terug te winnen. Veel van de Volvo 850-modellen rijden vandaag de dag nog rond. Heeft u een 850 en moet de voorruit vervangen worden? Dan kunt u bij ons terecht voor goedkoop autoglas met de beste kwaliteit.

Voordat we verder kijken naar ons autoglas, geven we de Volvo 850 de ruimte die het verdiend heeft na jarenlange kritiek, tegenstand en uiteindelijk de doorbraak die een omslag betekende voor het modelaanbod van Volvo.

Een nieuwe, spannende weg voor de Zweden met de Volvo 850

De Volvo 850 kwam in 1991 op de markt en zou tot 1997 in productie blijven. Het ontwerpteam stond onder leiding van Peter Augustson (hij zou later chef worden bij Saab) en de Volvo 850 zou het sluitnummer worden van Jan Wilsgaard. De 850 was echter geen losstaand model, maar was onderdeel van het grote Project Galaxy waarmee Volvo zichzelf uiteindelijk zou herdefiniëren. Dit verklaart de vele overeenkomsten met de Volvo 440, al zou de 400-serie nog een motor van Renault hebben, waar de 850 een ‘eigen’ Volvo-motor onder de motorkap kreeg.

Maar waarom was de 850 zo revolutionair als het model zoveel leek op de voorgangers uit hetzelfde project? Eigenlijk is het simpel wanneer u de modellen naast elkaar zet. Bij de 850 koos Volvo voor de eerste keer voor een sportievere uitstraling, met een dwarsgeplaatste 5-cilinder en voorwielaandrijving. Ja, er werd nog altijd gekozen voor een grote kofferbakruimte en veiligheid op de eerste plaats, maar er was tegelijkertijd veel aandacht voor features, luxe en sportiviteit.

Volgens critici zou dit de degelijkheid van de modellen tenietdoen. Dat bleek onzin, want veel van de modellen reden meer dan 400.000 kilometer en er zijn nog tal van modellen die zelfs vandaag de dag nog rondrijden.

Volvo zou overigens Volvo niet zijn wanneer er niets merkwaardigs gebeurde tijdens de ontwikkeling. Tijdens de productie besloten de Zweden om een cilinderinhoud van 2,5 liter te gebruiken voor de motoren voor de 850. De 4-cilinder, die op dat moment onder de motorkap lag, had daar niet zoveel zin in. Daarom moest Volvo deze vervangen door een 5-cilinder, om de auto hiermee de sportieve eigenschappen te geven die bij zouden dragen aan het succes van het model.

Een bijzondere markt voor Volvo in de jaren ‘90

De jaren ’90 waren rommelig voor Volvo. Het was het moment waarop de oude modellen nog in productie waren (de Volvo 240 was nog in productie, net als de Volvo 440 die in 1988 het levenslicht zag), waarbij de nieuwe Volvo 850 qua grootte bijzonder veel overeenkwam met de Volvo 740 en Volvo 940.

Nu zou u kunnen denken dat het voor de koper een eenvoudige keuze was. Enerzijds de wat verouderde modellen met achterwielaandrijving en anderzijds de nieuwere, moderne modellen met voorwielaandrijving en een sportiever uiterlijk. De keuze werd echter knap lastig omdat de Volvo 850 aanzienlijk duurder was. Men hoopte destijds dat Volvo een goedkopere 4-cilinder-versie van de Volvo 850 op de markt zou zetten, maar dit deden de Zweden niet. Integendeel zelfs: de autobouwer verlegde de aandacht naar het premiumsegment om zich daar breed te maken.

De Volvo 850 T-5R

Een artikel over de Volvo 850 is niet compleet wanneer de Volvo 850 T-5R niet minstens eenmaal genoemd wordt. Er werden 2537 exemplaren gemaakt in het geel en, na enorme vraag, werden er ook nog eens 2516 zwarte en 1911 groene exemplaren gemaakt. Deze modellen hadden een 240 pk motor met maar liefst 330 Nm koppel.

Grappig feitje: Volvo wilde een reclamefilm maken voor het model, maar het type was uitverkocht voordat de promotie afgemaakt kon worden. Later besloot Volvo de volgende video uit de eigen archieven vrij te geven, omdat er toch veel interesse voor was. We vermoeden dat het typische, karakteriserende motorgeluid nog aan de video toegevoegd moest worden.

Werd de Volvo 850 een verkoopsucces?

Er werden meer dan 1.360.000 exemplaren van de Volvo 850 gemaakt, terwijl deze slechts een beperkt aantal jaar in productie geweest is. In Nederland werd het model iets meer dan 17.500 keer verkocht,
waarmee het zich terugvindt tussen de Volvo XC90 (bijna 20.000 exemplaren) en de Volvo S80 (iets meer dan 15.000 exemplaren). Niet alleen is de Volvo 850 daarmee een ongekend succes geworden, het is ook de geboorteschoot geweest van de Volvo S70 en de Volvo V70, een modelserie die nóg veel meer succes zou hebben wereldwijd.

Wanneer moet de voorruit van uw Volvo 850 vervangen worden?

Heeft u een Volvo 850 met voorruitschade of heeft u een tweedehands 850 op het oog met een scheur of ster in de voorruit? Dan is het goed om te weten wanneer de voorruit vervangen moet worden. U hoeft namelijk lang niet altijd op zoek naar ruitvervanging bij schade aan de voorruit. Alleen wanneer het gaat om een vertakte scheur of ster met een diameter van minstens 20 millimeter én deze schade in het zichtveld van de bestuurder zit, moet de voorruit vervangen worden.

In alle andere gevallen mag u doorrijden met de beschadigde voorruit. Wel is het verstandig om met regelmaat de ruitschade te controleren, om te zien of de schade niet verergerd is.

Wat kost een nieuwe voorruit voor de Volvo 850?

U heeft al een nieuwe voorruit voor uw Volvo 850 voor € 269, exclusief voorruitlijst. Uiteraard kunt u de lijst direct toevoegen aan uw bestelling. Onze voorruiten zijn aanzienlijk goedkoper dan het autoglas bij uw Volvo-dealer, terwijl de kwaliteit identiek is. Het verschil in prijs heeft te maken met het merklogo in het originele autoglas. Dat doet niets voor de ruit, maar maakt deze wel exclusief en daarmee duurder. Onze after market voorruiten hebben geen merklogo en dat betekent dat u bij ons altijd autoglas met de beste prijs-kwaliteitverhouding vindt.

Daarnaast kunt u altijd rekenen op de beste service. Zo kunt u het vervangen van de voorruit overlaten aan onze FOCWA-gecertificeerde partners, die de ruitvervanging altijd op locatie regelen. Dat kan bij u thuis op de oprit zijn of zelfs op de parkeerplaats van het bedrijf waar u werkt. Aangezien u geen omkijken heeft naar de voorruitvervanging, kunt u gewoon doen wat u wilt (of moet) doen terwijl de voorruit van uw Volvo 850 vervangen wordt.

Regelt u vandaag nog een nieuwe Volvo 850 voorruit?

Zoekt u een nieuwe Volvo 850 voorruit tegen een prijs die zo scherp is dat deze vaak nog goedkoper is dan tweedehandse voorruiten voor de 850? Dan bent u bij ons aan het juiste adres. Uiteraard staan we ook klaar om u te helpen. Wanneer u niet kunt vinden wat u zoekt of wanneer u vragen heeft over onze werkwijze of producten, kunt u ons op elk gewenst moment een bericht sturen. Wij helpen u dan zo snel mogelijk persoonlijk verder.