Voorruit vervangen Volvo FH12/FH16

Nu ook met werkplaatsen in België
Betaal vooraf of bij de monteur
Verzekerd van vakmanschap met 4 jaar garantie

Ga direct naar:

 

Goedkoop de voorruit vervangen van uw Volvo FH12/FH16

Volvo wist vriend en vijand te verrassen met de Volvo FH12 en de Volvo FH16, die op het moment van schrijven nog altijd over heel de wereld verkocht worden, behalve in Noord-Amerika. Het zijn trouwe werkpaarden voor de Zweedse bosbouw, Europese logistiekbedrijven voor de transporten over lange afstand en worden gebruikt als tankvrachtwagens om grote hoeveelheden vloeistoffen (zoals brandstof) optimaal en veilig door heel het land te kunnen vervoeren. Op dit moment is de FH-serie als een van de weinige vrachtwagenmodellen op weg naar een half miljoen verkopen wereldwijd, wat duidelijk aangeeft hoe groot het succes van deze Volvo is.

Heeft u een van deze exemplaren en moet de voorruit vervangen worden van uw Volvo FH12 of FH16? Dan vindt u bij ons nieuwe vrachtwagenvoorruiten met de beste prijs-kwaliteitverhouding. Voordat we daar naar kijken, nemen we eerst de bijzondere Volvo FH onder de loep.

De FH12 en FH16, dé succesnummers van Volvo in de vrachtwagenwereld

Volvo heeft lang nodig gehad om zich echt breed te maken op de vrachtwagenmarkt. Het duurde tot de Volvo F10, dat de Zweedse naam hoog op de verkoopborden kreeg. Volvo wist met de Volvo FH12/FH16 niet alleen het succes te evenaren, maar brak zelfs de records die het voorgaande model neer had gezet. Op het moment van schrijven zijn al meer dan 400.000 modellen verkocht over heel de wereld en kunt u de Volvo FH12/FH16 overal zien rijden, behalve in Noord-Amerika.

Hier moet direct aan toegevoegd worden dat het succes van de zware, grote FH-serie mede te danken is aan de constante aanpassingen en ontwikkelingen door de Zweedse vrachtwagen- en autofabrikant. Volvo begon met geleende onderdelen en ontwerpen (zoals gebruikelijk is voor Volvo), maar zag door de jaren heen herhaaldelijk mogelijkheden om het model te verbeteren en heeft hier miljoenen euro’s ingestoken.

De FH12 kwam in 1993 op de markt. De ‘12’ staat voor het aantal liter motorinhoud en de ‘FH’ staat voor Forward control High entry, wat vooral betekent dat het model een hoge voorkant heeft met een cabine boven de motor. Het duurde maar liefst 7 jaar voordat de FH-serie van idee naar productie zou komen, wat enigszins verrassend is omdat de 16-liter (FH16) motor, de aandrijflijn, versnellingsbakken en meer onderdelen lijnrecht uit voorgaande modellen kwamen, voornamelijk de F-serie droeg sterk bij aan de nieuwe FH (waaronder de Volvo F10/F12/F16). Desalniettemin viel het model direct in de smaak en in de prijzen.

De Volvo FH12 en FH16 vanaf ‘98

In 1998 besloot Volvo de FM-serie te introduceren en kreeg de FH-serie tegelijkertijd een upgrade. Vooral de elektronica, motor en versnellingsbak kregen upgrades, wat hard nodig was omdat een groot deel afkomstig was uit de voorloper op de Volvo FH12 en FH16. De upgrade was het moment waarop de Volvo FH12 en Volvo FH16 voorzien werden van TEA, oftewel Truck Electronical Architecture, dat ervoor zorgt dat verschillende controle-eenheden van de elektronica onderling met elkaar kunnen communiceren.

De tweede generatie (en een upgrade) van de FH- en FM-serie

Bij de tweede generatie (vanaf 2002) kregen de cabine en aandrijflijnen een grote aanpassing, wat meer dan 600 miljoen euro zou kosten voor Volvo. Vooral op het gebied van aerodynamica en elektronicasystemen waren grote veranderingen te zien, net als de toevoeging van nieuwe automatische versnellingsbakken en verbeteringen aan de motoren in het aanbod van de Volvo FH12 en Volvo FH16. De tweede generatie werd daarnaast voorzien van FUPS, oftewel Front Underrun Protection (System) wat ervoor zorgt dat kleinere voertuigen bij een aanrijding niet vast komen te zitten onder de vrachtwagen. Dit is overigens slechts een van de vele features die Volvo in de FH- en FM-serie zou implementeren op het gebied van meer veiligheid in het verkeer. Later zouden de Zweden nog véél meer aanpassingen doen die deze vrachtwagens nog veiliger zouden maken.

In 2008 kwam vervolgens nog een grote aanpassing aan de FH-serie, waarbij ruitenwissers op regensensor geïntroduceerd werden, lampen aan de zijkanten voor beter zicht en een aanzienlijk krachtiger audiosysteem met USB en MP3 aansluiting. Ook werden de FH12 en FH16 van verschillende extra ADAS-systemen voorzien, waaronder rijbaanassistentie en een systeem dat monitort hoe alert de bestuurder is (om vermoeidheid in het verkeer tegen te gaan).

De derde generatie vanaf 2012: een significante aanpassing van de Volvo FH-serie

Het zou tot de derde generatie in 2012 duren voordat er nog grotere technologische aanpassingen gedaan werden en het ontwerp van de Volvo FH12 en Volvo FH16 volledig op de schop ging. Ook werden er Euro VI motoren (D13K) toegevoegd aan het aanbod, plus een systeem dat de FH-serie aanzienlijk zuiniger maakte. De officiële naam van de derde generatie is overigens de FH13, omdat de motorinhoud naar 13 liter ging en daarmee de naam FH12 niet meer kloppend was.

Wanneer moet de Volvo FH12/FH16 voorruit vervangen worden?

De Volvo FH12/FH16 voorruit moet vervangen worden wanneer er ruitschade in het zichtveld van de bestuurder zit en dit een ster met een diameter van tenminste 20 millimeter is of een vertakte scheur betreft. In alle andere gevallen mag u gewoon doorrijden met de beschadigde voorruit. Wel is het verstandig om eens kritisch te kijken naar de vraag of de ruitschade storend is voor de bestuurder. Met een lading van 20 tot 60 ton wilt u immers geen onnodig risico lopen.

Wat kost een nieuwe voorruit voor de Volvo FH-serie?

U heeft al een nieuwe FH12/FH16 voorruit voor € 399 (inclusief btw, exclusief voorruitrubber, montage en bezorging). Deze voorruit is uiteraard ook geschikt voor de Volvo FM. Wanneer u zelf aangeeft in het besteloverzicht of én wanneer u bezorging en montage geregeld wilt hebben, past de pagina zelf de totaalprijs aan. U weet dus altijd direct wat u betaalt wanneer u kiest voor ons vrachtwagenglas.

Onze voorruiten zijn veel goedkoper dan de prijs die uw Volvo-dealer u rekent, terwijl de kwaliteit van de ruit identiek is. Het prijsverschil zit verscholen in het merklogo dat in de voorruiten zit bij uw dealer. Dat logo doet niets voor het glas, maar maakt de ruit wel exclusief en daarmee aanzienlijk duurder. Zo zijn de originele tweedehands voorruiten voor de Volvo FH12/FH16 vaak nog altijd duurder dan onze goedkope nieuwe autoruiten voor uw Volvo FH-vrachtwagen.

Kunt u zelf de voorruit vervangen van uw Volvo FH12 of FH16?

Het vervangen van vrachtwagenvoorruiten is niet alleen klus die nauwkeurig uitgevoerd moet worden, het is ook nog eens een omvangrijk project gezien de afmetingen van de voorruit en de werkhoogte. Heeft u weinig of geen ervaring met ruitvervanging, dan ontzorgen we u graag volledig. Onze FOCWA-gecertificeerde montagepartners vervangen de voorruit graag op locatie, zodat u hier geen omkijken naar heeft en nadien weer veilig de weg op kunt met uw Zweedse werkpaard.

Heeft u wel ervaring met ruitvervanging of kent u iemand die dit op professionele wijze voor u kan regelen? Dan kunt u bij ons al het auto- en vrachtwagenglas ook zonder montage bestellen.  

Vandaag nog een nieuwe voorruit voor uw Volvo FH12 of FH16 regelen

Zoekt u een nieuwe voorruit voor uw Volvo FH12 of FH16 of heeft u een tweedehands FH-model op het oog met ruitschade? Dan kunt u bij ons altijd terecht voor nieuwe Volvo-voorruiten met de beste prijs-kwaliteitverhouding, plus ruitvervanging op locatie. Kunt u de juiste voorruit niet vinden of heeft u vragen over onze producten of werkwijze? Neemt u dan vooral contact met ons op, we helpen u graag persoonlijk verder.